SVT2Tisdagar

Hård kritik mot reklam om spelbonusar

Foto: SVT

Utländska spelbolag annonserar brett med spelbonusar både på sina sajter men även i tidningar och på affischer. När Plus testar bonuserbjudandena visar det sig att samtliga är konstruerade så att de är i det närmaste omöjliga att få ut.

När Plus gick in och spelade på Unibets kasino och fann vi att där hade vi behövt spela för hela 42.000 kronor för att få ut vår bonus på 1200 kr. Unibets PR-chef Jonas Nilsson tillbakavisar kritiken.

– Man måste ha de här höga omsättningskraven för att undvika att spelare utnyttjar systemet, säger han.

Reklamkampanjerna får kritik av Spelarbranchens etiska råd (SPER) – som samlar de svenska spelbolagen – för att vara direkt vilseledande.

Ska locka

Experter som Plus talat med instämmer i den kritiken och menar att bonussystemen i huvudsak är konstruerade för att locka in nya spelare, få dem att spela högt och för mer pengar än de har.

– Även för mig som har spelat mycket och känner till branschen är det väldigt otydligt, säger Olle Råde, journalist och före detta pokerredaktör på Expressen.

Enligt Jonas Nilsson på Unibet går det att spela hem deras bonus men han vill inte gå in på de matematiska uträkningarna bakom de höga kraven.

Främjar det inte att man spelar högre och med mer insatser?

– Jag kan inte svara på det. Min förhoppning är att det inte är så. Vi ser ingen nytta med att man spelar för mer pengar än vad man från början hade tänkt sig.

”Förväntas av kunderna”

Plus försöker avgöra om något bolag har bättre villkor för spelarna, men villkoren är så snåriga att det är svårt att avgöra. Däremot har de flera saker gemensamt. På casino krävs att man spelar sin bonus 20-35 gånger för att man ska få ut den. På sportspel tvingas man spela på högoddsare och skrällar för att ha rimlig chans att kamma hem bonusen.

Plus ger också de övriga spelbolagen chans att bemöta kritiken, men Betsafe är det enda som kommit med ett svar. De skriver att deras kunder förväntar sig bonussystem, och att de strävar efter att vara tydliga med sina villkor. Missnöjda kunder och kunder som fastnar i spelberoende är dåligt för företagets namn och rykte, menar Betsafe.