SVT2Tisdagar 20.30

Livsfarlig rost täcks inte av garantin

Foto: SVT
Mathias Andersson och Thomas Widström inspekterar rostskador

Tore Granboms Mercedes var bara nio år gammal när han åkte rakt ut i en korsning utan att få stopp på bilen - bromsrören var helt sönderrostade. När Tore försökte få ut ersättning på garantin gick det inte.

Vi lät Thomas Widström, som driver rostskyddsfirma i Stockholm och har gjort rosttester i ”Vi bilägare” i 17 år, titta på bilder på Tores bil.

– Det här är livsfarligt. När det rostar hål på bromsrören tappar man all bromsverkan. Det är ju dubbla system på bilar men det räcker med ett hål på fel ställe för att man helt ska tappa bromsarna.

Plastkåpan förvärrar rosten

En sak som kan göra att underredet på moderna bilar rostar lättare än på äldre är den plastkåpa som sitter under de flesta bilar idag. Tanken är att plastkåpan ska ge bättre aerodynamik och därmed lägre energiförbrukning, men samtidigt har forskare på Kungliga Tekniska Högskolan upptäckt att plastkåporna gör att underredet rostar snabbare än normalt. Anledningen är den fukt och de vägsalter som samlas mellan kåpan och underredet. Det är dessutom ganska svårt att montera lös kåporna för att kunna inspektera eventuella rostskador.

– Det tar mellan en och två timmar att demontera plastkåporna. Det är någonting som borde göras av säkerhetsskäl på bilprovningen, men det finns inga rutiner för det, säger Thomas Widström.

När Thomas plockar bort kåporna på bilar som kommer in upptäcker han ofta mycket rost, ibland så mycket att det är lönlöst att göra något åt skadan.
– En del kunder börjar gråta och blir alldeles förtvivlade då, säger Thomas Widström.

Garantin värdelös

Som nybliven bilägare tänker man nog inte på att en fem-sex år gammal bil kan rosta, och skulle den mot förmodan göra det så har man ju en mångårig rostskyddsgaranti, oftast på mellan 12 och 30 år.  Men den rostskyddsgarantin gäller enbart den rost som kommer inifrån och ut, vilket gör det mycket svårt att någonsin få ut ersättning. Enligt Milos Kosier, tekniker på Motormännen, är garantin i stort sett värdelös.

– Den gäller bara för genomrostning – det vill säga att rosten kommer från insidan. Vi ger inte mycket för den här garantin.

I det svenska klimatet utsätts bilarna för extra stora påfrestningar, speciellt med tanke på allt salt som vi strör på vägarna. Hur bra bilen står emot rost beror på hur tjock galvaniseringen är, hur den är konstruerad och på hur du som bilägare sköter bilen. Men med de nya plastskärmarna är det inte så lätt att göra rätt. Underredstvätt i automatiserade biltvättar kan förvärra situationen eftersom tvättvattnet ofta inte byts ut, och att det därför är svårt att få bort salterna i reningsprocessen. Om bilen dessutom körs in i ett varmgarage flera gånger i veckan kan det också gynna rosten.

Toyota bland de sämsta

”Vi bilägare” har länge gjort rosttest på bilar och sammanställt vilka bilar som är bäst respektive sämst. I den senaste sammanställningen för årsmodeller från 2009 till 2011 var Audi, Renault och BMW bland de bästa. I botten hittar man bland annat Toyota. Eftersom Toyota dessutom är ett av de vanligaste bilmärkena i Sverige  åker vi till deras Sverigekontor och träffar presschefen Bengt Dalström.

Motormännen menar att rostskyddsgarantierna är helt värdelösa, att de nästan aldrig gäller?
Vi håller inte med, vi har dessutom formulerat oss på ett sätt så att det ska vara tydligt vad som gäller. Vi kallar det inte tolv års rostskyddsgaranti, vi kallar det tolv års skydd mot genomrost, säger Dalström.

Om jag plockar bort plastkåpan på min Prius och hittar massa rost där, till exempel om balken är rutten på utsidan men inte har gått helt igenom på insidan, gäller garantin då?
Om rosten kommer inifrån, då gäller garantin. Är det på något sätt utifrån, då ska du vända dig till en Toyotaverkstad så att vi får göra en bedömning av det.

Vad säger du om den forskning som visar att plastkåporna ger ökad risk för rost?
När det gäller våra kåpor så har vi inte sett någon förhöjd risk. Vi ser inte dem som något problem.