SVT2Tisdagar

”Stoppa telefonförsäljning” tar betalt för gratistjänst

Asta fick en räkning som hon inte kände igen – en påminnelse om en obetald faktura till Stoppa telefonförsäljning – ett företag som beskriver sin tjänst som att de registrerar konsumenter till Nix-telefon – ett spärregister för den som vill slippa oönskade samtal av telefonförsäljare. Men tjänsten utför de aldrig, kan inte utföra, och det visar sig att de medvetet siktar på att lura på gamla människor sin blufftjänst.

I januari får snart 93-åriga Asta Rosander en faktura på 399 kronor plus påminnelseavgift från företaget Stoppa telefonförsäljning. Asta kommer inte ihåg att hon skulle ingått något avtal med företaget och tror inte att både hon och hennes son Mats, som hjälper henne med räkningar, skulle ha missat en faktura. De bestrider fakturan, och Asta får svaret att hon slipper betala med tanke på hennes ålder. Mats misstänker ändå att allt inte står rätt till och polisanmäler saken, men ärendet avskrivs då företaget ligger på Malta.

Hans mor är dock inte den den enda pensionären som råkat ut för detta. Stoppa telefonförsäljning har blivit anmälda långt över 300 gånger till Konsumentverket, och polisanmälda ett hundratal gånger. I majoriteten av fallen är det personer över 70 år som drabbats.

– Lägre ner i näringskedjan kan man väl knappast komma. Det känns som om man spelar på att den här gamla generationen, de är så rädda att inte göra rätt för sig att de kanske betalar för säkerhets skull. Det är skamligt, säger sonen Mats Rosander.

Bluff

Det finns fler konstigheter i händelsen. Telesäljare från Stoppa telefonförsäljning ringer och tar saftigt betalt för att förmedla en tjänst som är gratis: Nix-Telefon, som spärrar nummer från just telefonförsäljare. De har iinget avtal med föreningen Nix-Telefon om att förmedla tjänsten, men trots det uppger flera anmälare att företaget utgett sig för att vara Nix. Det är inte olagligt i sig att sälja något som är gratis, även om det låter oschysst. Däremot visar det sig att företaget inte ens har registrerat sina kunder hos Nix-Telefon.

– I maj förra året skickade de in listor till oss och bad att de skulle bli nixade. Då återkom vi till dem och sade att vi ville ha skriftlig fullmakt från abonnenten. Sedan dess har vi inte hört av dem, säger Jonas Edström som är styrelseordförande i Föreningen Nix-Telefon.

Stoppa telefonförsäljning har ändå fortsatt att ringa nya kunder trots att de uppenbarligen vet att de inte kan leverera vad de säljer.
– De försöker inte ens skicka in listorna till oss längre, säger Jonas Edström, som dessutom berättar att en rad nummer till kunder som Stoppa telefonförsäljning sålt till redan var nixade och alltså inte skall ringas upp av telefonförsäljare.

Gamla är måltavlor

Polisen har tagit emot ett hundratal anmälningar om bedrägeri, men har i dagsläget inte samordnat ärendet utan ser det som enskilda fall med svårt bevisläge då företaget drivs från Malta. Polisens nationella bedrägericentrum bekräftar också för Plus att de trott att företaget endast sålt något som är gratis, inte att de sålde något som inte finns vilket kan vara bedrägeri.

Dick Malmlund som är säkerhetskonsult på sajten Varningsinfo känner till runt 700 fall som rör Stoppa telefonförsäljning, och han säger att det tyvärr finns en trend i vilka som är drabbade.

– De flesta är över 70 år, så det är uppenbart att det är dem de riktar sig mot. De är lättlurade, jag tror det är genomtänkt att man ska ge sig på äldre människor som är försvarslösa mot såna här ihärdiga säljare som det här är.

Hans uppfattning om personerna bakom Stoppa telefonförsäljning är också tydlig.
– Det är samma typ som alla de andra vi jobbar med. Det är ett upplägg man kör under en period och lurar tillräckligt många människor och sen lägger man ned och startar något annat.

Dick Malmlunds råd till konsumenterna är: betala inte, bestrid fakturor.
– Låt dem gå till domstol för de kommer aldrig att vinna en process med en sån här ickebefintlig produkt.

Jakt på ansvariga

Efter de många anmälningarna har Konsumentverket Stoppa telefonförsäljning slagit fast att att företaget varken kan eller ens försöker att utföra den tjänst som man säljer, samt att affärsmetoderna är vilseledande och strider mot marknadsföringslagen på en rad punkter. Företaget skulle svarat senast i januari på synpunkterna, men har inte gjort det, och Konsumentverket har nu även kontaktat myndigheterna på Malta där Stoppa telefonförsäljning har sitt säte.

Plus söker ägaren Daniel Eghammar under flera veckor, och bokar en resa till Malta där vi har indikationer på att han ska befinna sig. En före detta anställd på företaget, Maria, ska visa oss kontoret. Maria berättar också om när säljarna fick i uppdrag att ringa upp personer som inte betalat och hota med Kronofogden och ännu fler avgifter. Till sist mejlar Daniel Eghammar redaktionen och programledaren Josephine Freje når honom på telefon. Han säger sig vara i Saudiarabien men lovar att möta Plus på valfri plats i Europa – vi föreslår Malta eller Stockholm, men då backar han och vill ses i Italien, Kiev eller Istanbul. Ska vi ses i Sverige vill han göra det på ishotellet i Jukkasjärvi, och när Plus föreslår Arlanda - som han ändå måste passera på vägen till Kiruna - får vi inget svar.

Ägaren slår ifrån sig

På Malta visar det sig att Eghammar och Stoppa telefonförsäljning blivit vräkta ur lokalen på grund av obetald hyra. Kvar finns bland annat säljmanus som säger att företaget ordnar så att kundens telefon- och personnummer aldrig mer kan användas av telefonförsäljare – något som i princip är omöjligt då inte heller Nix-registret är helt ett garanterat skydd mot telefonförsäljare.

– Vad Nix säger och hundarna skiter, det stoppar jag i samma påse för de gör ju samma sak som vi gör, säger Daniel Eghammar upprört.

Han hävdar att han säljer en legitim produkt, och att företaget har fått fullmakt från alla kunder över telefon.
– Vi har meddelat Nix detta, att ”ni är välkomna att ta kontakt med oss så att vi kan ge er de här fullmakterna.”

Som nämnts kontaktade Nix-Telefon företaget för ett år sedan, utan svar. Så mycket längre kommer vi inte i telefonsamtalet. Daniel Eghammar har backat från löftet om att mötas för en intervju och har heller inte svarat på frågor via epost trots att han själv innan sändning krävt att få svara den vägen.