Uppror mot Telenor när hastigheten stryps

Foto: SVT
En skärmpdump från Telenors webbplats där de marknadsför 4G-abonnemanget

Johan betalar dyra pengar för snabbt mobilt bredband med fri surf. Ändå får han hastigheten drastiskt strypt – för överanvändning. Och det trots att han tycker sig ha använt tjänsten på precis det sätt som Telenors reklam uppmanar till: "Gör man det så har man fungerande bredband i en vecka", menar Johan.

Kabellöst, snabbt och obegränsad surfvolym. Johan Segernäs från Ingarö utanför Stockholm nappade snabbt när Telenor lanserade fjärde generationens mobila bredband 2011.  550 kronor i månaden har han betalat för tjänsten sedan dess. Men på sistone har han blivit sittande med en knappt fungerande uppkoppling:

- Någon gång under vintern slog de till med den här 100 GB-gränsen för gamla användare, säger Johan Segernäs.

Allt fler som påverkas
I klarspråk innebär det att kunder som använt mer än 100 GB under en månad får hastigheten sänkt från 80 mbit till 0,5 mbit mellan klockslagen 16-24. Något som kunderna fått upptäcka själva i takt med att de drabbats:

- De flesta har nog inte insett det här än utan det kommer nog att slå till ganska hårt. Det ser man på Telenors Facebooksida att det än nya människor varje dag som undrar vad som händer, säger Johan Segernäs. 

Han är nu en av de mest drivande bakom ett Facebook-uppror mot Telenor, där missnöjda kunder samlas för att göra gemensam sak mot teleoperatören.

Reklamen lovar mycket
100 GB kan verka som en väl tilltagen mängd data att mobilsurfa upp under en månad. Men så har abonnemanget 4G Premium med fri surf inte heller marknadsförts som ett vanligt mobilt bredband.

I Telenors reklamfilm från 2012 berättar en kvinna om hur 4G-abonnemanget ersätter det fasta bredbandet: ”vi surfar, streamar musik, tittar på playkanaler, laddar hem filmer, hänger på Facebook, spelar onlinespel på både tv och dator. ”

- Gör man det så har man fungerande bredband i en vecka. Sen är det kört, menar Johan Segernäs. 

Telenor: klausulen inget nytt
Informatören Alexandra Carlsson på Telenor hävdar att förutsättningarna för kunderna egentligen inte ändrats: "Klausulen för extremanvändning tillkom, det vill säga infogades i våra avtal, för drygt två år sedan och är inget nytt. Däremot har gränsen för extremanvändning relativt nyligen ändrats från 100 GB till 85 GB. "

Telenor anser även att de fortfarande med gott samvete kan använda formuleringen ”fri surf” när de marknadsför 4G premium-abonnemanget:

"I våra 'fri surf-abonnemang' tar mängden data aldrig slut. Däremot kan hastigheten sänkas för det fåtal kunder som når gränsen för extremt mycket", skriver Alexandra Carlsson.

Nödvändigt begränsa för storsurfarna
Enligt henne är gränsen på 100, eller numera 85 GB, en nödvändig åtgärd för att inte nätet ska överbelastas under vissa tider på dygnet:

”Det finns en liten grupp kunder som använder mer data än så, vilket försämrar upplevelsen för andra kunder och om vi inte hade gränsen skulle deras tjänst påverkas negativt.”

”Lägger över allting på kunderna”
Johan Segernäs har förståelse för att  Telenors tjänst inte funkat perfekt alla gånger. Men då borde inte heller Telenor lova mer än de kan hålla, anser han:

- Det som stör mig mest är att de har sålt in det här så fruktansvärt hårt som ersättningen till ADSL. Och sen så lägger de över allting på kunderna när de inte kan leverera det de har sålt.

Läs mer: Telenor ändrar sig om surfbegränsningar