Sting: ”Jag gillar ryktena kring mig”

I veckans Skavlan diskuterar Sting ryktesspridning med en av Nordens mäktigaste mediaägare, Jeanette Bonnier. Ylvis pratar om internetsuccén med The Fox och nordkoreanska Eunsun Kim berättar sin gripande historia om flykten från diktaturen.

Under sin nära 40 år långa karriär har den brittiske rockstjärnan Sting gett oss klassiker som Roxanne och Every breath you take. Nu är han tillbaka med det nya albumet The Last Ship, som ger en nostalgisk tillbakablick på hans uppväxt i Newcastle. På fredag kommer Sting till Skavlan för att prata om pengar, rykten och livslång kärlek. Fredrik Skavlan frågar bland annat om Sting brukar läsa skvaller om sig själv.

– Jag gillar ryktena kring mig. Ibland utmålas man som en bra männsika, och ibland som en dålig människa. Men jag hamnar oftast någonstans mitt i mellan, säger Sting.

Vilket är ditt favoritrykte om dig själv?

– Favoritrykte? Det är sjutimmars-sexet... som jag startade själv, säger Sting och skrattar.

I egenskap av den största ägaren i Bonnierkoncernen är Jeanette Bonnier en av Sveriges mäktigaste kvinnor. Under 200 år har Bonnierfamiljen dominerat svenskt medie- och kulturliv. Idag är familjeföretaget ett av Nordens största medieföretag med bl a förlag, tidningar, magasin och biografer. I programmet ger Jeanette Bonnier en sällan berättad bild om livet i Bonnierfamiljens innersta kretsar.

När Eunsun Kim var tolv år gammal flydde hon tillsammans med sin mamma och syster från diktaturens Nordkorea. Pappan hade redan dött av svält och risken var mycket stor att familjen skulle gå samma väg. Det fick modern att inse att risken med den farliga flykten över gränsen till Kina var mindre än att dö av svält i Nordkorea. I boken Nordkorea – nio år på flykt från helvetet berättar den nu 27-åriga Eunsun Kim sin dramatiska historia.

Det två musikaliska komikerbröderna Bård och Vegard Ylvisåker, bättre kända som Ylvis, står bakom internetfenomenet The Fox. Inom loppet av ett par dagar hade tiotals miljoner människor klickat sig in för att se musikvideon och i internationell press utropades klickmonstret till den nya Gangnam Style.