Så är det att leva i en av världens bullrigaste städer

Luftföroreningar pratas det ofta om – men inte så mycket om ljudföroreningar. Men faktum är att buller dödar tusentals människor varje år. SVT:s Korrespondenterna har besökt en av världens bullrigaste städer.


30-åriga Khuki Begum bor alldeles invid järnvägen i Bangladesh huvudstad Dhaka. Det är knappt en meter mellan hennes hus och rälsen. Här har hon bott ända sedan hon var barn.

Svårigheterna är många – men det allra värsta är nog oljudet från de förbipasserade tågen.

Hon har ofta huvudvärk. Hon kan inte sova ordentligt. Hon kan aldrig vila. Och hon har fått nedsatt hörsel.

På grund av att hon inte hör ordentligt har hon varit nära att bli påkörd flera gånger.



Det första som slår mig när vi kommer till Bangladesh huvudstad Dhaka är just alla ljuden, eller rättare sagt - oljuden. Det som dominerar ljudbilden är det ständiga tutandet; från bilar, bussar och lastbilar.

Många storstäder runt om i världen är bullriga. För många är ljudbilden en naturlig del av storstadslivet. Men Dhaka skiljer sig från de flesta städer på grund av allt tutande.



12-årige Farhad och 16-årige Arman jobbar på en av alla pendlarbåtar som kör över floden Buriganga i Dhaka.

När Farhad vevar igång motorn tystnar passagerarna. Oljudet är så högt att det inte går att prata.

80 decibel är skadligt för hörsel. Motorljudet i båten är 104.5 decibel.

Passagerarna lider en kort stund. Men Farhad och Arman tvingas utstå det hälsofarliga ljudet från morgon till kväll.



Alla människor jag möter klagar på bullret. De berättar att de får huvudvärk, att det ringer i öronen på kvällarna, att de inte kan sova, att de känner sig stressade.

På ett av Dhakas allmänna sjukhus råder kaos. Utanför öronläkaren Monowar Hosseins mottagningsrum köar hundratals patienter.

Enligt en studie så har var tionde person som bor och vistas i Dhaka nedsatt hörsel. Och var tredje har någon typ av hörselproblem.



Att utsättas för över 80 decibel är skadligt för hörsel. I Dhaka finns det många platser där ljudnivåerna är på 130 decibel. Det är direkt hälsofarligt.

Studier har visat att människor som utsätts för höga bullernivåer löper högre risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar.

I vanliga fall träffar Monowar Hossein ungefär 100 patienter varje dag. Men just idag är hans läkarkollega inte här – så han måste behandla över 200. Monowar berättar att han måste ställa sin diagnos inom en minut, annars hinner han inte med alla patienter.



Trots de allvarliga konsekvenserna görs inte mycket för att minska bullret i staden. Det är inte tillåtet att tuta hursomhelst, men ingen bryr sig, allra minst polisen, så ljudföroreningarna fortsätter.

Och eftersom Bangladesh är ett fattigt land så saknas de pengar som krävs för att ta tag i problemen.

Men i rikare länder händer det saker.



I Antwerpen i Belgien har man också haft stora problem med buller. Men där bestämde sig en grupp invånare för att försöka lösa bullerproblemen.

De samlade in runt två miljoner kronor för att ta fram ritningar och modeller. Resultatet blev så bra att politiker gick med på att satsa 13 miljarder kronor på bullerbekämpning.

Stora trafikleder ska helt enkelt däckas över och istället bli grönområden.



Se SVT:s Korrespondenterna i SVT Play


Samir Abu Eid


Text

Marco Nilson


Fotograf, Bangladesh

Jeroen Moitier


Fotograf, Belgien

Calle Hedlund


Video