Stillbild ur trailern för U18-VM. Foto: Youtube

Smink-trailer för VM får kritik

Uppdaterad
Publicerad

En officiell trailer för damernas U18-VM visar en ung lättklädd kvinna som sminkar sig innan hon förvandlas till en hockeyspelare. En trailer som får kritik från svenskt håll: ”Det skickar enligt mig helt fel signaler” skriver Erika Holst på det svenska hockeyförbundet till SVT Sport.

Till damernas U18-VM i Budapest har en officiell trailer för turneringen producerats av Ungerns ishockeyförbund.

I den sminkar en ung och lättklädd kvinna sig framför spegeln och gör sig i ordning till vad som verkar vara en fest. Halvvägs in i trailern har kvinnan plötsligt hockeyutrustning på sig och laddar inför match.

Se trailern här (extern länk).

”Skickar helt fel signaler”

Trailern är godkänd av Internationella ishockeyförbundet men Erika Holst, utvecklingsansvarig för damhockeyn på Sveriges ishockeyförbund, är kritisk.

”Jag tycker att de första 13 sekunderna i trailern är helt överflödiga/onödiga och tycker inte om hur tjejhockeyn/tjejhockeyspelare framställs där. Det skickar enligt mig helt fel signaler, och jag skulle önska att man fokuserade på den sportsliga prestationen i stället”, skriver Holst i ett mejl till SVT Sport och fortsätter:

”Det jag kan garantera är att en sådan här trailer aldrig skulle vara aktuell om mästerskapet arrangerades i Sverige och organiserades av Svenska Ishockeyförbundet”.

Inte första mästerskapet i blåsväder

Det är inte första gången ett dammästerskap hamnat i blåsväder. Sent förra året rapporterade SVT Sport om hur innebandy-VM i Tjeckien arrangerade en skönhetstävling bland de tjeckiska spelarna. Några dagar senare rapporterades om en bild på Internationella innebandyförbundets Facebooksida där man frågade om spelaren på bilden såg bättre ut framifrån eller bakifrån.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer