Det har gått fyra år sedan Jessica Clarén startade communityn She Rides, en öppen cykelgrupp för tjejer, som ger tips, ordnar mekarkurser och snackar träning. Ur den idén den föddes till i år stallet She Rides, med sex åkare som nosar på svensktoppen. Ingrid Kjellström är bäst i gruppen just nu, men jobbar samtidigt heltid som byggnadsingenjör vid ombyggnaden av Slussen i Stockholm.
– Jag trivs jättebra med det, det är bara att ibland är det mycket på alla plan med både jobb och cykling, och det kan vara svårt att hantera, säger Ingrid Kjellström.
Färre kvinnor än män
Ingrid och de övriga åkarna i stallet drömmer om landslag, framgång, möjligen till och med att kunna leva åtminstone delvis på cyklingen, men vägen dit är lång. Kvinnorna är klart färre än männen inom mountain-bike, får mindre uppmärksamhet, färre sponsorer och därmed mindre pengar. Något som stalllet hoppas bidra till att förändra, till exempel vill de verka för ännu fler separata damstarter på stora tävlingar.
– Strategin måste komma uppifrån med ett reglemente, säger Jessica Clarén.
Varför är det viktigt med separata damstarter i tävlingar?
– Ja, har du startat i en masstart någon gång, säger Jessica Clarén. Det är nästan som en nära döden-upplevelse, det finns nästan ingen elittjej som inte är livrädd.
Är killarna aggressivare?
– De är lite ”tuppigare” i början.
Vill utmana i Cykelvasan
Stallet She Rides hoppas också på att påverka Cykelvasan i sommar rent tävlingsmässigt. Lagarbetet ska utmana den mer ensamma stjärnan Jennie Stenerhag som har vunnit tre år på raken. Och Ingrid Kjellström drömmer själv om att stallets energi ska bidra till en ljusnande cykelframtid för henne själv, möjligen i landslaget.
– Jag vill vinna Cykelvasan om några år, och köra etapplopp och bli bra på det, säger Ingrid Kjellström.