Hammarby har högst publiksnitt i allsvenskan. Foto: Bildbyrån

Allsvenska publiken växer mest i Europa

Publicerad

Allsvenskan är den högstaliga i Europa där publiksnittet har vuxit mest på 2010-talet. Det visar en undersökning som gjorts av den europeiska ligaföreningen EPFL (European Professional Football Leagues).

Allsvenskan är den enda högstaligan som sedan 2010 har ökat sitt publiksnitt med över fem procent. Under sju säsonger 2010–2016 har man ökat snittet med hela 5,9 procent.

Man toppar därmed listan där nio ligor har ökat snittet under den tidsperioden. Tvåa på listan är Belgien och noterbart är att bland annat att italienska Serie A och tyska Bundesliga har gått bakåt. Premier League har ökat med 0,5 procent.

Om man slår ihop alla ligor har publiksnittet backat med 1,5 procent.

– Vi har en fantastisk publik. Vi blir inte bara fler som går på fotboll i Sverige utan stämningen på de allsvenska arenorna håller också högsta internationella klass. Allsvenskan håller hög klass och vår publik svarar för en fantastisk inramning, säger Mats Enquist som är generalsekreterare för Svensk Elitfotboll.

Mest publik i Tyskland

Vad gäller publiksnitt har allsvenskan och Sverige ändå ganska långt upp till toppen. Det finns 16 ligor i Europa med ett högre publiksnitt under de senaste sju åren.

Den listan toppas av Bundesliga som har haft 42 388 personer i publiken i medeltal. Allsvenskan landar på 7 844, med ukrainska ligan strax framför.

Allsvenska publikutvecklingen

Visa

Publiksnittet i allsvenskan 2010–2016:
2010: 6518
2011: 7326
2012: 7210
2013: 7627
2014: 7132
2015: 9967
2016: 9127

Högst publiksnitt i Europa 2016-2017

Visa

1. Bundesliga (Tyskland), 42 388
2. Premier League (England), 35 870
3. Spanska ligan, 26 247
4. Serie A (Italien), 22 830
5. Franska ligan, 20 499
6. Nederländska ligan, 19 287
7. Championship (England), 17 856
8. 2. Bundesliga (Tyskland), 17 815
9. Ryska ligan, 11 733
10. Skotska ligan, 11 436
 

17. Allsvenskan, 7 844

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer