AIK:s tränare Rikard Norling och Hammarbys Maumer Tankovic. Foto: Bildbyrån

Lättläst AIK mot Bajen: ”Finns inte så mycket hemligheter”

Uppdaterad
Publicerad

Hammarby beskriver AIK som lättläst inför derbyt.

Rikard Norling håller med – och kommer fortsätta att lägga alla ägg i samma korg.

– Mest sannolikt kommer det inte bli att vi går och letar i något annat hönshus till i morgon, säger AIK-tränaren.

Hammarbys tränare Stefan Billborn säger till Expressen att AIK är ”ett av de lättaste lagen” att utläsa en startelva från.

– Det är därför de är så bra också. Jag tycker AIK är jävligt bra, just därför att de gör allt så disciplinerade. De håller sig till idén och spelarna är lojala. Alla jobbar hårt, de tar det som bjuds och vinner matcherna, säger Billborn till Expressen.

”Går oftast på kontinuitet”

En beskrivning som söndagens derbyantagonist håller med om.

– Ja men det tror jag nog vi är. Det finns nog inte så mycket hemligheter, säger AIK-coachen.

Som tränare kan jag tänka mig att man resonerar mycket kring att lägga alla ägg i samma korg kontra att vara flexibel, plan A kontra plan B... Känslan är att du lagt väldigt många ägg i en jäkligt fin korg?

– Ja, det där med vad som är rätt och fel för att göra resultat är det som är frågan. Ska man gå på kontinuitet eller inte. Och det stämmer nog att vi har gått oftare på kontinuitet än inte. Och mest sannolikt till i morgon kommer det inte bli att vi går och letar i något annat hönshus.

AIK ställs mot seriens vassaste offensiv, som gjort flest mål i serien.

– Det är inte bara att de har förmåga att skapa på ett sätt, bara genom högersidan eller bara genom kontringar. Utan det skapar farligheter brett, smalt och etablerat, inte etablerat, och så vidare. Det är väl det som är den stora styrkan med dem, säger Norling.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.