Varumärkesexpert: Zlatan nära gräns för överexponering

Uppdaterad
Publicerad

Fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic har också blivit en reklampelare.

I senare delen av karriären har svenskens kommersiella samarbeten ökat drastiskt.

Hur effektivt är det?

– Han är nära en överexponeringsgräns, säger varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon.

Zlatan Ibrahimovic flytt till LA Galaxy från Premier League var ett sportsligt steg neråt i karriären. Den snart 37-årige anfallaren verkar samtidigt i allt högre utsträckning utnyttja sitt varumärke med kommersiella samarbeten. Senast var det betalkortföretaget Visa som knutit sig till Zlatan.

– Han har gått till att vara fotbollsspelare till att mer och mer ta an rollen som affärsman och varumärket Zlatan, säger varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon i Morgonstudion.

– Tidigare tror jag att tre fjärdedelar av hans intäkter kom från fotbollen och en fjärdedel från samarbeten. I dag får vi nog vända på den steken. Dels beror det, tror jag, på att han ser slutet av karriären och att han ser det som en sport att vara uppe bland de stora och exponeras på det här sättet.

Hur effektivt är det att vara med i så många reklamkampanjer samtidigt?

– Han är nära en överexponeringsgräns. Det kommer så många (samarbeten) på så kort tid. Hade han spridit ut det över en hel karriärer hade det varit normalt.

För några dagar sedan twittrade Zlatan: ”The chance of me playing in the World cup is skyhöga”. Dagen efter visade det sig tweeten vara del av en marknadsföringskampanj för ett bettingbolag där svensken är delägare.

Ett knep som kan kosta mer än det smakar, menar varumärkesexperten.

– Man får vara försiktig att blanda in kommersiella samarbeten i ett pr-trick kring landslagsverksamhet som han gjorde häromdagen. Det retar upp vissa – och visst det kanske också är meningen – men han får vara försiktig där så att han inte ligger och nallar på sitt eget kapital.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.