Det här köper vi under VM – landslagströjor, läsk, chips och tv-apparater

Uppdaterad
Publicerad

Att samlas framför sin nya TV-apparat, iklädd sin nya blågula tröja, med läsk och chips. Det är sinnebilden av fotbolls-VM från soffan. Enligt Svensk Handel är det också verkligheten.

– Vi samlas och äter tillsammans. Det är färdigmat, snacks och dricka. Och så vill vi förstås vara utrustade med landslagströjor och supporterartiklar så sporthandeln går också bra då det går bra för Sverige, säger Karin Johansson, vd för Svensk Handel.

Just tv-apparater är kanske det allra tydligaste exemplet på hur konsumtionen ökar vid stora mästerskap (OS och fotbolls-VM för herrar). Ända sedan tv-apparater började säljas i större utsträckning, kring hemma-VM 1958, har försäljningen ökat inför varje mästerskap.

– Framgångar för fotbollslandslaget är framgångar och uppsving för handeln, så det är jättepositivt, säger Johansson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.