”Jag har varit en av Nikes mest marknadsförda idrottare. Vem kan känna sig säker under moderskapet om inte jag kan det?” skrev friidrottsstjärnan Allyson Felix i en uppmärksammad artikel i New York Times i torsdags.
När sprintern, som är en av giganterna inom amerikansk friidrott, skulle förnya sitt sponsoravtal efter att ha fött barn ville företaget sänka ersättningen med 70 procent. När hon förklarade att hon upplevde det som ett straff och inte skulle gå med på försämringen, blev det inget avtal alls.
”Vi har insett att vi kan göra mer”
Även amerikanska medeldistanslöparen Alysia Montano och brittiska långdistanslöparen Jo Pavey har gått ut och vittnat om att klädjätten strypt deras sponsorpengar i samband med graviditeter.
Nike har nu tagit till sig av kritiken. I företagets sponsorkontrakt finns en klausul, som säger att ersättningen sänks om idrottaren i fråga inte lever upp till en viss nivå av prestation. Men enligt Reuters kommer nu avtalet skrivas om, så det prestationsbaserade kravet upphävs under 12 månader för friidrottare som ”bestämt sig för att föda barn”.
– Vi har insett att vi kan göra mer och ser det här som en möjlighet att utveckla sportindustrin till det bättre för kvinnliga friidrottare, säger Nikes talesperson Sandra Carreon-John till New York Times.