”Farligt med för mycket vatten” – professorn rekommenderar salt och lagom mycket vätska i värmemaran. Foto: BildbyrånVisa alla (2)
Visa alla (2)

Värmemarans fara: för MYCKET vatten!

Uppdaterad
Publicerad

Stockholm Maraton firar 40 år men jubileumsloppet blir en prövning för startfältet. Uppemot 30 grader kommer testa svettiga löpare extra hårt, men det är inte givet att hälla i sig massor av vatten.
– Folk ska inte låta bli att dricka, men det är inte självklart att dricka hur mycket som helst, säger professor Hans Hjelmqvist vid Örebro Universitet.  

Fenomenet heter hyponatremi, ”vattenförgiftning” och handlar om kroppens förmåga att ta till sig vätska. Under ett lopp är rekommendationen normalt 0.5-1 liter dryck per timme, det är vad kroppen kan ta upp. Överdrivet intag av vatten under väldigt lång tid kan överbelasta kroppen, späda ut mängden salt och skapa ett tillstånd som njurar och övriga organ inte kan hantera.

– För eliten som bara springer ett par timmar är det inget problem. De vet vad de ska ha, dricker lagom mycket och är dessutom bara ute en kort tid. Det stora problemet är för dom som springer under en lång tid. Om kroppen inte lyckas ta upp all vätska under löpning så kan det bli för mycket när de väl kommer i mål och stannar, säger Hjelmqvist som vill få löparna att hitta balans.

Viktigt med salt

– Det är viktigt att dricka lagom och att få i sig salt. Och när det är så varmt att tänka på att inte pressa sig för mycket. Hela kroppen är utsatt för en påfrestning, säger professor Hjelmqvist som kommer följa loppet från åskådarleden.

Just nu pekar prognosen på en varm lördag, men inte rekord. 1982 var det 31 grader varmt i starten av ett lopp som vanns av Kjell-Erik Ståhl och Ingrid Kristiansen.

– Det blir ändå varmt. Det ser dock ut att kunna bli en del stackmoln som möjligen kan ge lite skugga och runt 27-28 grader. Prognosen säger svag vind, men det skulle kunna komma någon sjöbris på eftermiddagen, säger Deana Bajic, meteorolog på SVT:s väderredaktion.

Extra vätska och duschar

Från arrangörshåll vidtas en del extra åtgärder, för att ge en större trygghet för löparna.
– I grunden har vi en hög servicegrad, vi är kända för det, men vi satsar på lite mer av allt. 17 vätskestationer normatl, nu är det 20, vad gäller duschar så har 15 blivit 20 längs med banan, säger David Fridell, kommunikationsansvarig vid Stockholm Marathon.
Dessutom finns sjukvårdare och brytbilar på alla vätskestationer, men frågan är hur många fler som kommer att tvingas kliva av. Rent historiskt har just hotande värme fått löparna att komma bättre förberedda på startlinjen.
– Folk är mer försiktiga än normalt, säger Fridell och drar sig till minnes senaste värmeåret 2007.
Dessutom har man beslutat sig för att förlänga maxtiden med 30 minuter, skriver Radiosporten.

Publiken lär dock trivas i en tävling som blir en bjärt kontrast till 2012 års upplaga. Tidernas kallaste Stockholm Marathon bjöd på tre grader, ihållande regn och vindbyar på uppemot 18 meter per sekund. Nu är det mer trivsamt läge att följa loppet, med en glass i handen – och lagom mycket vatten.      

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

”Farligt med för mycket vatten” – professorn rekommenderar salt och lagom mycket vätska i värmemaran. Foto: Bildbyrån
Under ett lopp är rekommendationen normalt 0.5-1 liter dryck per timme, det är vad kroppen kan ta upp. Foto: Pontus Lundahl/TT