Damhockeyligans huvudsponsor delar ut 2 500 gratisbiljetter till SM-slutspelet. Foto: Bildbyrån

Gratisbiljetter ska lyfta damslutspel

Uppdaterad
Publicerad

Damhockeyligans huvudsponsor delar ut 2 500 gratisbiljetter till SM-slutspelet.

En satsning som ska ge klubbarna både mer publik och intäkter.

– Det betyder väldigt mycket, säger Angelica Lindeberg, kommersiell chef för SDHL.

I höstas fick damhockeyligan sin första huvudsponsor i historien i ett avtal som är värt ett sjusiffrigt belopp.

Ett lyft för damhockeyn som jobbar under knappa resurser.

Trots att samtliga matcher den här säsongen tv-sänts blev publiksnittet för grundserien bara 178 åskådare per match – en minskning med 56 åskådare jämfört med i fjol.

Nu har sponsorn köpt in 2 500 biljetter av klubbarna inför slutspelsstarten på onsdagen och ska dela ut dem gratis i ett försök att locka fler åskådare.

Är det dubbelbottnat att ett sånt här grepp behövs?

– Det är ett bra initiativ, men det är också viktigt att poängtera att det här är ett långsiktigt arbete som klubbarna behöver göra, säger Lindeberg.

Mer pengar till klubbarna

Förutom mer publik betyder greppet också mer pengar till klubbarna. Räknat på ett snittpris på 100 kronor per biljett innebär det runt 250 000 kronor för klubbarna att dela på.

– De köper biljetter så det blir en intäkt till klubbarna, säger Lindeberg.

I fjolårets slutspel var publiksnittet 833 åskådare per match och mästarlaget Luleå drog 4 804 till den avgörande SM-finalen på hemmaplan mot Linköping.

ARKIV: Finsk succé när Luleå slog Leksand (31 januari 2020)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.