Kruse: ”Det kommer att gå fortare än någonsin”

Uppdaterad
Publicerad

I morgon inleds årets rally-VM när det klassiska Monte Carlo-rallyt kör igång. SVT Sports rallyexpert Jonas Kruse är mycket spänd på årets säsong. ”Det blir en jättespännande säsong, framförallt med det nya reglementet. Det kommer att gå fortare än någonsin” säger Jonas Kruse till SVT Sport.

Det nya reglementet i rally är en av de stora snackisarna inom motorsporten. I en tid när stor hänsyn tas till miljö- och ljudnivåer är de nya reglerna för rally-VM lite unika. Bilarna kommer att ha 60-70 hästkrafter mer än förra säsongen. Vilket innebär totalt 380 hästkrafter mot cirka 300 förra säsongen.

– Jag tror personligen att det kommer ligga över 400 hästkrafter nu. Reglementet för utseendet på bilarna har också blivit friare. Bilarna kommer se råare och häftigare ut än tidigare. Jag tycker att de ser mer häftigare ut nu, även om vissa tycker att de ser mer ut som banracingbilar. Dessutom blir det en annan aerodynamik, med bland annat mindre luftmotstånd, så att bilarna kommer att gå otroligt mycket fortare, säger Jonas Kruse.

– Det kommer att gå fortare än någonsin skulle jag vilja säga, fortsätter han.

Ogier försvarar titeln?

Regerande världsmästare är fransman Sébastien Ogier, som i år kör en Ford i M-Spor-teamet. Övriga förare i teamet är estländaren Ott Tänak och britten Elfyn Evans.

– Världsmästaren har alltid mest ögon på sig. Nu har han bytt stall från Volkswagen, som försvunnit från VM-serien, och jag tycker att Ford seglar upp och har en stor chans att vinna förare-VM. Under förutsättning att deras bli är tillräckligt bra. Men jag tror inte Ogier hade valt den här bilen, om han inte sett möjligheterna med den, säger Jonas Kruse.

– De har även Ott Tänak och Elfyn Evans i sitt team. Ford ser bra ut. Bättre än på länge. Det blir jätteintressanta, fortsätter han.

Intressant Toyotacomeback

Toyotateamet är tillbaka i rally-VM är 17 års frånvaro. Nu är satsningen under finsk flagg, med de båda finska förarna Jari-Matti Latvala och Juho Hänninen som teamets förare. Teamchef är ingen mindre än Tomi Mäkinen.

– Det blir väldigt intressant att se vad de kan åstadkomma. Men jag tror att de behöver lite tävlingar på sig för att man ska se hur det kommer gå. Jag tror inte att bilen är färdigutvecklad än. Man har nog en del att jobba med. Toyota behövs när Volkswagen försvann. Latvala blir försteförare, och nu måste han leverera, säger Jonas Kruse.

Kruse är dock inte säker att den helfinska linjen kan bli helt lyckad.

– Jag tycker det är ett frågetecken. Det kan bli ett väldigt starkt team med mycket vi-känsla och sisu, men jag tror det kan vara en nackdel att de saknar ingenjörer som inte bara kör den finska filosofin, säger Jonas Kruse.

”Blir livsfarliga”

Citroén-teamet är ett av teamen som satsar hårdast. Men en nyutvecklad har de alla förutsättningar på att hävda sig i toppen. Irländaren Craig Breen, fransmannen Stephane Lefebre och inte minst britten Chris Meeke är teamets starka förartrio.

– Jag tror att de blir livsfarliga, och kommer utmana om märkestiteln. Chris Meeke är en aspirant till VM-titeln. Lefebre saknar lite rutin, men har fart och talang. Craig har potential, men jag tror att han behöver ett år på sig för att vara med i toppen, säger Jonas Kruse.

Hyundai märkesfavorit

Hyundai-teamet är Jonas Kruses favoriter till märkestiteln. Med förare som belgaren Thierry Neuville, nya zeeländaren Hayden Paddon och spanjoren Dani Sordo har teamet stora förutsättningar att vara med i toppen.

– Det finns mycket stabilitet och rutin i förarna. Får Neuville rätt start på säsongen, då är han en man för VM-titeln. Paddon utmanar också, och jag tror att de två absolut har chansen på titeln. Jag tror att Hyundai tar märkestiteln i år, säger Jonas Kruse.

Vem blir då världsmästare?

– Oerhört svårt att gissa, innan man vet var bilarna står. Men jag tror att Ogier är en aspriant, och de största utmanarna är Kris Meeke ihop med Thierry Neuville, säger Jonas Kruse.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.