Piraternas Greg Hancock. Foto: Bildbyrån/Arkiv

Elitserielaget Piraterna riskerar konkurs

Uppdaterad
Publicerad

Piraterna har inte betalat ut några oktoberlöner till sina förare. Nu har klubben satt en deadline på två veckor – är inte lönerna utbetalda går klubben troligtvis i konkurs.

– Får vi inte ut pengarna till förarna, då går det inte. Vi har inte mer att tömma ut, säger Piraternas ordförande Sven Gustafsson till SVT Sport.

Motalaklubben Piraterna riskerar att gå i konkurs. Klubben har inte betalat ut några löner till sina förare för oktober och nu har klubben satt en tidsfrist på 14 dagar.

– Vi har jobbat febrilt hela hösten. Nu har vi sagt att det är 14 dagar. Får vi inte ut pengarna till förarna, då går det inte. Vi har inte mer att tömma ut, säger Sven Gustafsson till SVT Sport.

– Jag ser positivt på att vi ska lösa det här, men i dagsläget ser det inte ljust ut.

Varför just 14 dagar?

– För att vi måste göra något. För förarnas skull, de måste ju också få äta. Om förarna godkänner att vi fortsätter efter det så jobbar vi vidare på det.

Ingen glädjekalkyl

– Vi hade hoppats på mer publik och mer sponsorer under våren. Vi tappade 400-500 per match. En anledning till det var tv-sändningarna, där vi inte får några pengar av tv-avtalet. Till oss säger de att det inte är så många som tittar, men de ser väl en tittare, men de vet ju inte hur många som sitter och tittar tillsammans.

– Jag såg positivt på det i våras. Jag trodde att folk som inte tittat innan kanske skulle bli intresserade och gå och titta live. Men det är inte bara det, utan även färre sponsorintäkter.

Hade ni en glädjekalkyl till budget?

– Det hade vi inte. Vi drog ju ned och lade oss på samma publikintäktsbudget som förra året och tänkte att vi kanske skulle få lite fler den här säsongen då vi hade lite bättre killar i år. Så det får jag ta på mig lite.

Har ni någon plan för hur ni ska få ihop pengarna?

– Ja, men det vill jag inte gå in på.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.