Foto: Bildbyrån

SOK:s svar på minskat OS-tittande: ”Två helt olika tidszoner”

Publicerad

Mer än sex timmar i tv-tid tappade OS 2018 jämfört med OS 2014.

Men det är inga oroande siffror enligt Sveriges olympiska kommitté – snarare tvärtom.

– Jag tycker Discovery gjorde bra sändningar och jag tycker det är svårt att jämföra siffror mellan OS i två helt olika tidszoner, säger SOK:s mediechef Lars Markusson.

Enligt en Novus-undersökning beställd av SVT visar det sig att tv-tittandet minskat med 33 procent från OS i Sotji till OS i Pyeongchang.

– Vi har inte skrivit avtalen och vi är inte med i processen om vilka som sänder OS. Men jag tycker Discovery gjorde bra sändningar och jag tycker att det är svårt att jämföra siffror mellan OS i två helt olika tidszoner. Det är kanske lite elakt att jämföra Sotji mot Pyeongchang. Jag tror det var bättre siffror om du jämförde Rio och Pyeongchang.

Pyeongchang 2018

Vinter-OS i Pyeongchang sågs i snitt i 12,46 timmar jämfört med 18,68 timmar i Sotji. Sommar-OS i Rio sågs i snitt i 11 timmar. Historiskt har dock vinter-OS dominerat tv-tittandet.

– Jag tycker det är mer relevant att jämföra ett sommar-OS i Sydamerika med ett vinter-OS i Asien än vinter-OS i Sotji med vinter-OS i Pyeongchang.

För många mindre förbund är OS enda chansen att synas. Har du fått några reaktioner på minskningen eller tror du att du kommer få det?

– Jag har inte fått några andra reaktioner än att det har varit väldigt positiv bevakning av OS, säger Markusson och fortsätter:

– Det man skulle kunna ifrågasätta är väl om public service bevakade OS tillräckligt eftersom man planerade svagt och skickade en väldigt liten trupp.

Hur värderar SOK tillgänglighet kontra ekonomi när det kommer till OS?

– Det är inte vår sak att sälja tv-rättigheter. Det är klart vi tycker det är viktigt att det syns. Jag tror att Kanal 5 och Eurosport slog flera rekord med sina OS-sändningar. Sen om man pratar om tillgängligheten för en OS-sändning så kan jag bara säga att jag tycker att den var bra.

Även om det inte är er sak att sälja rättigheter, utan IOK där SOK är medlem, så ligger det ju i ert intresse. Gör ni något för att påverka IOK?

– Just med tv-försäljningen tror jag man säljer till 50 eller 60 länder samtidigt. Det är klart att vi kan ha synpunkter på rättigheter, men vi kan inte vara dem som sätter riktlinjerna.

SVT hade rättigheterna för OS fram till 2012, varpå MTG tog över rättigheterna. Från 2018 till 2024 har Discovery rättigheterna.

Blogg: SVT Sports chef om miljontappet för OS

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Pyeongchang 2018

Mer i ämnet