W Series, damallsvenskan och Women's Super League är tre exempel på damidrottens frammarsch. Foto: TT Nyhetsbyrån

Damidrotten vinner ny publik och tv-avtal

Uppdaterad
Publicerad
Krönika ·

Ny tv-publik, fler kvinnor i ledande positioner och stora tv-avtal.  

2021 tog damidrotten ytterligare kliv framåt och fortsätter vara det hetaste området inom sporträttigheter.  

Åsa Edlund Jönsson

Sportchef

SVT Sport har arbetat för en jämställd sportbevakning sedan 2015 och den åttonde mars varje år brukar jag berätta hur det går för oss och för damidrott i stort.   

I år är det dock med vankelmod jag skriver detta. Det rasar ett krig i Ukraina och världen och idrotten har ett annat, självklart fokus. Samtidigt är det viktigt att lyfta de ljusglimtar som finns.  

SVT Sport

Ifjol konstaterade jag att damidrott var en av de hetaste trenderna inom sport. Den trenden håller i sig men det mest intressanta nu är att damidrott i tv verkar locka nya publikgrupper, det vill säga publik som inte tittat på annan sport väljer nu att titta på damidrott.   

Exempelvis såg ifjol elva miljoner nya tv-tittare i England ”Women’s Hundred” (cricket) och damernas Super League (högsta fotbollsligan), enligt en rapport från Women’s sports trust.

25 procent av de som såg damernas cricket kollade inte på någon herrcricket 2021 och 6,2 miljoner tittade på damernas Super League utan att följa någon herrmatch från Premier League.   

Samma trend sågs inom motorsport. 1,5 miljoner såg W Series (racingserie för kvinnor) utan att titta live på Formel 1.  

Den nya tv-publiken fastnade också för annan damidrott utöver sin favoritsport. Av nästan fem miljoner nya tittare på damcricketens ”the Hundred” fortsatte 71 procent vidare till annan damidrott, framför allt tennis och fotboll. Rapporten visar också att 5,9 miljoner nya tittare på Super League inte hade kollat på någon annan sport 2021 innan fotbollens säsongsstart.    

Siffror, som dessa från England och andra rapporter, har satt fart på många medier som visar ett nyvaknat, och ibland lite yrvaket, intresse för damidrott. I Sverige är Damallsvenskan det tydligaste exemplet.  

Sedan 2017 har vi på SVT visat ”Veckans match” från Damallsvenskan och i perioder har personer sagt till mig att ”Damallsvenskan är för public service, det är ingen kommersiell produkt”, trots att tittarsiffrorna på SVT:s damallsvenska matcher flera gånger har varit högre än på motsvarande matcher i Allsvenskan för herrar.  

Nu, fem år senare, ser vi en helt ny hållning. I höstas köpte det internationella, kommersiella tv-bolaget NENT rättigheterna till Damallsvenskan i fem år plus VM i fotboll för damer 2023.  

Och här är några andra tecken i tiden för damidrott: 

• I Frankrike utreds om vissa större dammästerskap ska adderas till evenemangslista, som reglerar vilka idrottsevenemang som ska visas fritt i tv. Även i England diskuteras om VM och EM i fotboll för damer ska adderas till listan av ”kronjuveler” som ska visas fritt.

• Damernas Champions League har ingått i ett samarbete med streamingtjänsten DAZN och Youtube. Det innebär att tittare för första gången kan se alla matcher från turneringen.

• När internationella ishockeyförbundet ställde in junior-VM för tjejer i Sverige på grund av covid utan att ha en plan B med nya speldatum, undertecknade 86 000 personer en protestlista och krävde spel senare 2022. Nu har IIHF meddelat att junior-VM för tjejer ska spelas i juni i USA. 

• Ordföranden i Svenska bordtennisförbundet, Petra Sörling, utsågs i november till ny ordförande för Internationella bordtennisförbundet ITTF och blev därmed första kvinnan på den posten.

• Anna Nordkvist, generalsekreterare för Svensk bilsport, blev i december som första kvinna invald som vice President i det internationella bilsportförbundet FIA.

Emilie Castonguay utsågs till assisterande general manager för NHL-laget Vancouver Canucks i januari, andra kvinna genom tiderna att nå den positionen inom NHL. Och bara veckor senare anställdes även Cammie Granato på samma position för Canucks.

49 procent av de 11 000 idrottare som deltog i sommar-OS 2021 var kvinnor. Tokyo blev därmed de första jämställda olympiska spelen. Samtidigt har Internationella Olympiska kommittén aldrig haft en kvinnlig president sedan starten 1896.

• US Open, den klassiska majortävlingen i golf, har höjt prissumman för damerna från 5,5 till 10 miljoner dollar.

Jag konstaterar också att damernas Tour de France kommer att sändas och distribueras över hela Europa i en stor tv-satsning av bland andra EBU och Discovery. För bara fem år sedan blev vi på SVT Sport utskrattade på ett möte i Europa när vi föreslog en gemensam europeisk tv-satsning på just damcykel. Helt klart håller tiderna på att förändras.

Fortsätter mot jämställd sportbevakning

Samtidigt saknas inte utmaningar. En amerikansk rapport pekar ut sportmedia som ett område där kvinnor saknas, i USA är exempelvis 85 procent av alla sportreportrar män. På SVT Sport är vi 55 procent män och 45 procent kvinnor på reportersidan och SVT Sports ledningsgrupp består av fyra kvinnor och fem män.

En annan utmaning för damidrotten är att nå ut brett och till många tv-tittare, att få ta plats i stora tv-kanaler. Att synas för så många som möjligt är en nyckel i tillväxtfasen och här är public service ofta avgörande med sin stora räckvidd. Samtidigt har betal-tv en viktig funktion att fylla, då de ofta kan ta hand om stora sändningsvolymer. I Sverige ser vi en sådan rättighetsmodell när det gäller svenska damhockeyligan, SDHL, där SVT sänder ”Veckans match” medan C More sänder majoriteten av matcherna.  

2022 fortsätter vi på SVT Sport vårt arbete med en jämställd sportbevakning. Vi är idag världsledande på området och vi är tacksamma att vi ofta får möjlighet att föreläsa och dela med oss av de lärdomar vi dragit under årens lopp. Samtidigt är vi inte färdiga och vi måste jobba hårt varje dag för att lyckas med våra högt satta mål. En jämställd sportbevakning kommer inte enkelt men arbetet har bara vinnare, det har vi lärt oss sedan 2015.  

Jag hoppas ni är med oss under året. Några av höjdpunkterna i SVT 2022 är fotbolls-EM för damer och fotbolls-VM för herrar, friidrotts-VM och EM, VM i ridsport, EM-veckan, EM och VM i gymnastik, Vinterstudion med skidskytte och Ski Classics och inte minst Paralympics.  

Väl mött.  

SVT Sports jämställda sportbevakning 2021

2021 var ett stort mästerskapsår där SVT Sport sände från 39 mästerskap i 21 olika sporter, bland annat VM-vintern med sex VM. Under året avgjordes två stora herrmästerskap utan motsvarighet på damsidan, fotbolls-EM och hockey-VM för herrar som båda sändes i SVT.  

2021 ökade antalet besök till svtsport.se till ny rekordnivå med en topp under sommar-OS då över två miljoner unika besökte sportsajten. Antalet digitala videostarter ökade också kraftigt.  

I tv var VM-vintern den mest tittade vintersäsongen sedan 2016/17 och hela sju av tio svenskar såg något från fotbolls-EM i tv. Under året har också räckvidden och engagemanget på SVT Sports sociala medier-konton ökat.  

Direktsänd sport (totalt): 49,4 procent dam och 50,6 procent herr.  

Direktsända sporter: dam 63 och herr 65.  

Direktsända internationella mästerskap: 28 dam och 31 herr.  

Direktsända kvalmatcher och landskamper: 6 dam och 2 herr.  

Direktsända serier: 16 dam och 19 herr.  

Direktsända svenska mästerskap / liknande: 14 dam och 13 herr.  

Sportnytt och Sportspegeln: Av de tio mest bevakade sporterna hade fem sporter en damandel på 50 procent eller mer och fem idrotter en herrandel på 50 procent eller mer. Totalt var 39,6 procent av bevakningen i tid damidrott. 

Svtsport.se: 37,6% damidrott.   

Sociala medier: 49,6 procent av bevakningen var damidrott.  

Det här är en krönika

Reflektionerna är skribentens egna. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

SVT Sport

Mer i ämnet