Sundby nobbar Instagram – missar miljoner

Martin Johnsrud Sundby och Petter Northug.
Foto: BILDBYRÅN/InstagramMartin Johnsrud Sundby och Petter Northug.

Martin Johnsrud Sundby väljer bort sociala medier. Det har ett pris.
– Jag kan ha tappat några miljoner kronor i sponsorintäkter på grund av det, säger den norska skidstjärnan.

Många idrottare jagar numera inte bara rekord och mästerskapsmedaljer utan också följare och likes på sociala medier. Det anses viktigt att finnas där supportrarna är för att stärka det personliga varumärket.

Martin Johnsrud Sundby, 33, vet om allt det där, men nobbar ändå tjänster som Instagram, Facebook och Snapchat, skriver Verdens Gang.

– När man är en tydlig idrottsprofil krävs det att man gör det på ett ordentligt och genomtänkt sätt. Man måste lägga lite tid på det. Jag lägger redan mycket tid på andra saker, så uppsidan måste vara extremt stor. Nu skulle det ha varit på bekostnad av familjen och då har jag valt att låta det vara, säger Martin Johnsrud Sundby.

”Vore häftigt att dela”

Priset som Johnsrud Sundby får betala är missade sponsorintäkter.

– Men det är ett val jag har gjort.

Samtidigt säger han:

– Det är inte säkert att jag aldrig kommer att hamna där.

– Jag gör många saker på träning som det vore häftigt att dela med människor.

Ett av Charlotte Kallas inlägg på sociala medier.
Foto: InstagramEtt av Charlotte Kallas inlägg på sociala medier.

Petter Northug är störst i det norska skidlandslaget på Instagram med 383 000 följare. Charlotte Kalla har 132 000 och Stina Nilsson 55 000.

Så arbetar vi på SVT Sport

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer.