Gå direkt till innehållet

Förtroende uppstår när människor känner igen sig

Carolina Källestål, tf chef för programdivisionen, berättar om hur SVT arbetar med förtroendet i vardagen.

Det är alltid med viss spänning och anspänning som SVT väntar på Medieakademins Förtroendebarometer. Årets resultat visar att förtroendet ökar, precis som i fjol. Det är glädjande och gör oss programmakare väldigt stolta. 

Varje år producerar vi på Programdivisionen runt 800 program inom genrerna drama, kultur, barn och unga, samhälle, dokumentär, fakta, livsstil, livsåskådning och nöje. För några är det kanske inte omedelbart uppenbart att vi dagligen arbetar med förtroende på samma sätt som våra kolleger på nyhetsredaktionerna. Men inget kunde vara mer fel.

I helgen avslutades Melodifestivalen. Efter sex veckors turnerande röstades en värdig vinnare fram. En första tanke kring denna pigga 60-åring är att det är ett program fullt av yta, som i stunden roar oss med lite glitter, skoj och skönsång. Men sett över tid, är det ett program som genom sin historia byggt många gemensamma referenser och blivit en del av vårt kollektiva minne.

Melodifestivalen är en av de viktigaste ritualerna för människor i Sverige näst efter födelsedagar och midsommar, enligt en studie av SOM-institutet. En väldigt hedersam bronsplakett! Melodifestivalen är en av våra starka byggstenar, underhållning är en viktig del av SVT:s DNA. I en tid av polarisering så tror jag att just denna samlande roll bygger en viktig relation med publiken, vilket i sin tur skapar förtroende för SVT.

Men, förtroende är ett skört kapital och måste vårdas. Jag kan med stolthet nämna förtroendeskapande program som Uppdrag granskning, som under 2019 bland annat avslöjade penningtvätt på internationell nivå. En granskning som skakat hela bankväsendet i grundvalarna. Den granskande journalistiken blir allt viktigare i en alltmer fragmentiserad värld, där nyhetscyklerna blir allt snabbare. Då behövs längre format, med mer djup. Men vi har så mycket mer, så många fler program som bidrar till att bygga SVTs förtroendekapital.

Program som Lerins lärlingar ger oss mångfald och empati, i intervjuprogram som Min sanning och Skavlan öppnar sig människor och visar sin sårbarhet, sina rädslor. Dramaserien Dejta, realityprogrammen Första dejten och Gift vid första ögonkastet ger oss olika perspektiv på hur det faktiskt går till att träffa någon att älska.

Förutom perspektivet känslomässig närhet, så ska geografisk närhet finnas i våra program. 2019 års kanske mest förvånande tittarsuccé var Kristallen-vinnaren Den stora älgvandringen. I timmar kunde vi se Ångermanälven stilla flyta fram. Och rätt som det var dök det upp en eller flera älgar, samt en och annan ren. Stilla tv som verkligen lockade publiken. Facit är otroliga 4,8 miljoner tittade timmar i SVT Play. Formatet har under våren fått en härlig uppföljare i Gården, ett slow-tv-program från en bondgård utanför Umeå, producerat för barn. Och apropå barn. Sommarlov är ett av våra mest besökta evenemang, med publik från hela Sverige där barnfamiljer köar till inspelningarna i Beijers park i Malmö. Att det finns ordlös kärlek och omutligt förtroende blir extra tydligt för den som ser Sommarskuggan blir omkramad av barn. 

SVT:s nya strategi innebär bland annat att vi ska öka våra ansträngningar att ge fler perspektiv. Och här finns anledning till självkritik. Trots älgvandringar, granskningar och fina reality- och dramaserier behöver vi bli mycket bättre på att spegla hela Sverige.

Till exempel är allt för ofta normen den stora eller mellanstora staden och att det livet är något att sträva efter. Så ser inte vardagen eller livet ut för många i Sverige idag. De känner helt enkelt inte igen sig. Allt för ofta skildrar vi dessutom landsbygd eller små samhällen med hemvändarens ögon. Det är inte bra nog. Risken är att vi ger en antropologisk bild, en bild som blir skev gentemot publikens uppfattning om sin egen vardag. Narrativet kan inte alltid vara att landsbygd är något att skoja om och att storstad är idealet. Här behöver vi tänka till om vi menar allvar med att SVT ska ligga nära verkligheten, nära dig och ditt liv. Igenkänning skapar förtroende.

Ytterligare en del som jag ser som helt avgörande för att publiken ska ha fortsatt förtroende för SVT är mod. Vi har ett ansvar att vara publicistiskt modiga och fortsätta göra program om samtidens svåraste och mest kontroversiella frågor.

Dramaserien Kalifat, om rekrytering av unga tjejer till terrororganisationen IS, är ett utmärkt exempel på ett komplext ämne med många bottnar, där vi inte väjde för det svåra. Redan innan premiären hade många på sociala medier och debattsidor bestämt sig: Kalifat skulle vara en serie som normaliserar fundamentalism och gullar med IS-krigare. Eller, en serie som reproducerar stereotypa bilder genom att utmåla alla muslimer som terrorister. Den visade sig vara ingetdera. Kanske var det så, att trots tidigare massiv nyhetsrapportering om fundamentalism, var det just den här serien som ökade förståelsen för ämnet hos den breda publiken.

Vårt förtroendekapital behöver vårdas för att växa. I en tid när urholkning av sanningsbegreppet sker dagligen och vi som demokratisk pelare ifrågasätts, då behöver vi publicistiskt mod och ökad närhet till publiken. Så visar att vi att vi är hela Sveriges Television. Så ökar vi förtroendet.