Gå direkt till innehållet

Sveriges folkfest Melodifestivalen

I väntan på våren, när det fortfarande är mörkt och ruggigt, drar SVT igång med Melodifestivalen. Vi tycker att årstiden behöver ett gemensamt firande att känna samhörighet kring.

foto: Janne Danielsson/SVT

Programmet är en svensk tradition och i år kommer den 60:e vinnaren att koras. Men inte bara vinnarna är vinnare i Melodifestivalen, alla artister, även de artister som kommit sist i tävlingen genom åren har stannat kvar i svenskarnas minne och gjort avtryck. Melodifestivalen är ett kollektivt minne för flera generationen. Vi vågar nog påstå att alla har något speciellt Mello-moment som man kommer ihåg. En låt, en händelse i programmet eller en händelse runt programmet.

Vi vill att Melodifestivalen ständigt ska kännas relevant, vi känner ett ansvar att hela tiden förnya och överraska samtidigt som vi vill bevara traditionen och igenkänningen. Det får inte vara perfekt, då blir det för tråkigt. Många har starka åsikter om Melodifestivalen, både ris och ros, precis så tycker vi att det ska vara. Det är ett kvitto på att vi gör ett relevant program.

Bredden av upphovsmän och artister är kärnan. Alla låtar kan inte bli favoriter, men alla som tittar ska kunna hitta en favorit. I år är det ett extra fokus på upphovsmännen bakom låtarna. I presentationsfilmerna inför bidragen får vi höra hur tankarna har gått under skapandet av låten. Vår strävan är att alltid ha en jämn fördelning av kvinnor och män på scen och som upphovsmän.

Ur Melodifestivalen kommer varje år 28 nyskrivna originallåtar. Totalt har 948 bidrag tävlat sedan starten och fram till 2019. Många av dessa tillhör idag vår svenska musikskatt. Det är sånger som sjungs på skolgårdar, dop, begravningar och bröllop. Melodifestivalen är en svensk tradition, liksom Kalle Anka på julafton, och programmet har en självklar plats i public service-utbudet. Det är mångfald, det är bredd och en sammanhållande kraft i samhället.

Förra årets första deltävling genererade 7 miljoner röster och över 3 miljoner tittade. Även publiken på plats är stor. Sedan 2002 har programmet varit på turné, en turné som sträcker sig över sex städer med sammanlagt 18 föreställningar. I snitt upplever 100 000 personer eventet på plats och över 100 journalister bevakar tävlingen. Programmet genererar stor uppmärksamhet i andra medier.

Eftersom turnén innehåller en rad olika moment utöver själva tv-produktionen har SVT ett samarbete med arrangörsbolaget Live Nation. Bolaget ansvarar för att tillhandahålla arenor, biljettförsäljning och sponsorpaketering på plats.

Finalen av Melodifestivalen är en av de 20 evenemangsändningar som SVT årligen har tillåtelse att sända sponsormeddelanden kring och där syns Melodifestivalens fem huvudsponsorer.

Allt detta sker i form ett licensavtal, där vi upplåter vissa kommersiella och immateriella rättigheter knutna till varumärket Melodifestivalen och som är kopplade till de publika arrangemangen och kringaktiviteterna. SVT ska godkänna alla sponsorer och aktiviteter och alla intäkterna från licensiering går till SVT:s hela programverksamhet. SVT tjänar inte pengar på att göra Melodifestivalen, kostnaderna är större än intäkterna. Kostnaden för avgiftsbetalarna ligger på ungefär 2,5 miljoner kronor per timme.