Arla stoppade högre betalning till mjölkbönder

Foto: SVT/Montage

40 öre extra per liter till bönderna. Det föreslog mjölkbönder inom Arla för Arlas ledning för att få ekonomin att gå ihop bättre. Men förslaget stoppades av ledningen.

Det handlar om Arlas nya ursprungsmärkning Sverigekannan. Den lanserades i våras och finns nu på en stor mängd Arla-produkter. Märkningen garanterar att råvaran, mjölken, är från svenska Arla-bönder. Arla är ju numera en internationell mejerijätte, med bönder i sju länder och produktion i många fler.

I skuggan av den svenska mjölkkrisen – där drygt en mjölkgård om dagen försvann i Sverige i våras, tog en grupp Arla-bönder i Västsverige fram ett förslag om att Arla kunde höja priset på produkter med Sverigekannan. Och att de extra pengarna ska gå till de svenska Arla-bönderna som i dag utgör knappt 3.200 av de totala antalet Arla-bönder i Europa – som är cirka 12.750.

– Vi har jobbat stenhårt på det i vår västra krets i Arla. Vi ville ha en krona i tillägg på varje förpackning med Sverigekannan på. Det hade genererat 40-45 öre per liter mjölk ut till bonden, säger Bibbi Johansson, mjölkbonde utanför Trollhättan.

Enligt Bibbi Johansson hade extrapengarna betytt mycket för de Arla-bönder som har det svårt ekonomiskt. I dag går de flesta Arla-bönderna över en krona back på varje liter producerad mjölk.

– Vi hade velat ha det som ett svenskt marknadstillägg, ett nationellt marknadstillägg. Det hade blivit en helt annan situation på våra gårdar.

Mailsvaret: "Inte rätt väg att gå"

Förslaget, som fått stöd bland många bönder, presenterades flera gånger för Arlas ledning under sommaren. Men ledningen för mejerijätten har satt stopp. I ett internt brev till ägarna skriver ordförande Åke Hantoft:

”Styrelsens ståndpunkt i denna fråga är också tydlig: det är inte rätt väg att gå i Arla. En röst, ett mjölkpris tillhör de mest grundläggande principerna i vårt kooperativ.”

– Det är ju en modell som har byggt upp Arla till det företaget är idag, som är ett väldigt starkt företag med ett enormt stort sortiment som vi erbjuder konsumenterna med spännande produkter, säger Palle Borgström, styrelseledamot i Arla, i en intervju med Uppdrag granskning.

Reporter: Men marknaden och konsumentviljan ser ju väldigt olika ut i dom här sju länderna som Arla finns. Är den här principen så viktig att den är värd att svenska mjölkbönder, Arla-bönder, går under?

– Jag tror inte man ska ställa de två emot varandra. Krisen är ju inte någonting som bara drabbar svenska mjölkbönder utan den drabbar precis lika hårt i alla länder.

Reporter: Arlas ledning har i höst stoppat ett initiativ till högre ersättning till desperata svenska Arla-bönder, i en kris så djup att en mjölkgård går om kull nästan dagligen. Hur tror du att det uppfattas?

– Jag håller inte med riktigt om att vi har stoppat det. Vi anser inte att det är rätt lösning. Att höja priset i ett sådant här läge, när marknaden är väldigt pressad, innebär att vi med största sannolikhet tappar volym, säger Palle Borgström.

Den grupp Arla-bönder som drivit förslaget har ändå inte gett upp om att få Arlas ledning att ändra sig.

– Det är extremt frustrerande att inte få del av det som kunderna och konsumenterna vill betala idag. Arla måste göra något! säger Bibbi Johansson.