UG-referens: Dödens väg

Foto: svt

Här är hela manuset till reportaget Dödens väg med länkat källmaterial. När Uppdrag granskning gör ett reportage så samlas en stor mängd material in för att hjälpa reportern att bilda sig en uppfattning om vad som har hänt. Här kan du se programmet, läsa manuset och ta del av delar av det källmaterial som samlades in. I spalten "relaterat" till vänster finns materialet samlat i en lista. Reporter är Magnus Svenungsson.

Manus: Dödens väg

Christopher Watts: - Okay. Welcome on board! Lets se what we can do here.
Reporter: - So you are travelling this way every day? - Every day.
Christopher Watts: - yes. To and from work. 31 kilometres, daily commute.

Sommaren 2010 kör Christopher Watts som vanligt på E4:an utanför Vagnhärad, mellan Nyköping och Stockholm. Vägen är nyasfalterad och den borde vara perfekt. Men ingenjören Christopher Watts, ser något annat.

Christopher Watts: - I thought I should at least write and they just done it so I don’t think it’s good enough maybe you should call the constructor who did it and let them do it again, because I don´t personally think it´s good enough. 

Det han ser - får honom att reagera. Han skriver ett varningsmejl till myndigheterna och han skräder inte orden:

Christopher Watts: - I said it could come a blood bath.

Reporter: - Do you know what happened to this e-mail?

Christopher Watts: - Actually no. I don’t really know what happened to the e-mail.

Christophers varningsmejl kommer fram till Trafikverket, det vet vi. Men när han skickar mejlet har han ingen aning om hur rätt han har i sina farhågor.

Sverige är fantastiskt! När du ger dig ut i vårt öppna landskap är det på säkra vägar,  med skyltar som varnar för minsta lilla fara. O myndigheterna tänker på allt. Till och med dom små stenarna i asfalten har bestämda mått

Trafikverket arbetar envist för att få ner antalet olyckor, o framhåller sin nollvision. Att ingen människa ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken.

Men även i det säkraste av alla säkra land, med regler och kontroller av allt, blir det inte alltid som man tänkt sig.

Jan-Erik Lundmark: - Vi är väldigt mycket ute o tittar på våra vägar.

Reporter: - Vid det vägarbetet vid Vagnhärad. Kommer du ihåg hur det gick till?

Jan-Erik Lundmark: - På sedvanligt sätt var det ju runt maj, tror jag, som det här jobbet var klart, färdigt att utföra, eh utfört, och vi blev kontaktade att nu var de färdiga med jobbet och de släppte på trafiken och det var ingenting, inga varningssignaler som då tydde på att det inte stod rätt till.

Reporter: - Då var Trafikverket på plats?

Jan-Erik Lundmark: - Absolut.

Reporter: - Såg vägen?

Jan-Erik Lundmark: - Ja.

Reporter: - Och såg asfalten?

Jan-Erik Lundmark: - Både före och efter.

Reporter: - Och då kunde man inte se någonting?

Jan-Erik Lundmark: - Vi såg ingenting.

Radiokollage - Det gäller E4:an Södertälje mot Nyköping….där har det inträffat en trafikolycka….det är mycket bråte efter olyckan på….E4:an i riktning mot Nyköping strax efter Vagnhärad-avfarten ….E4:an norrgående genom Sörmland.

2010 asfalteras E4:an om mellan Sillekrog och länsgränsen till Stockholm. 2010 asfalteras E4:an om mellan Sillekrog och länsgränsen till Stockholm. Vägen är i dåligt skick o uppdraget går till byggjätten NCC. Ett vägarbete likt 1000-tals andra. Men den här gången händer något med asfalten.

Ur: svt nyheter 2010

- Till imorgon får vi en riktigt solig dag i Östergötland med temperaturer som ligger omkring 30 grader och det är riktigt torrt i markerna.

- Du skyddar huvudet idag

- Ja det gör jag. Idag är det nog ännu varmare än igår, då vi hade 34,5 grad

Sommaren 2010 är varm. Mycket varm. Många söker svalka vid vattnet. Det är inte bara människorna som pustar i värmen. Det ser ut som om den nya asfalten på E4:an svettas, något som på fackspråk heter att den blöder. Skiktet som bildas uppe på asfalten gör att det riskerar att bli väldigt halt.

Christopher Watts: - The road surface that who had been put on, it was to soft so all the stones who where on the top of the surface must have been sanked straight into the asphalt and the result off that is that the asphalt smooth out in completely shiny and black in it as soon as water land on it, would be a very dangerous surface, like driving on ice.

Christopher Watts är ingenjör o ansvarar för däckinköp på lastbilstillverkaren Scania. O han blir orolig för att det ska inträffa en svår olycka på E4:an och han vill verkligen varna dom ansvariga.

Reporter: - Why do you check the asphalt?

Christopher Watts: - Why do I check the asphalt? I didn’t check the asphalt. It was an observation sitting in a car. I didn’t get out of the car and closely but it was obvious in what condition it was.

Reporter: - It was no doubt when you saw it!

Christopher Watts: - Off course there was no doubt about it!

Hans inledande ord i varningsmejlet: “Ett blodbad väntar” är allvarligt menat, och han uppmanar Trafikverket att göra en akut utredning. Han avslutar sitt mejl med att påpeka att vägen är så dålig, att om han hade beställt och betalat denna asfaltering hade han tvingat företaget att göra om jobbet.

Trafikradio: - Trafikinformation, Trafikolycka. E4:an norrgående vid Trosa. Några kilometer före Trosa-avfarten. En bil som gått ner i diket. Det ligger mycket bråte efter olyckan på vägen.

Grafik: Polisens skiss av olycksplatsen

Fyra dagar efter att Trafikverket fått Christopher Watts varning händer det som han befarat.

Lars Rylander: - Vi kom o körde och låg då i ytterfil för vi hade en bil framför oss som vi ville köra om, men han flyttade inte på sig, så kom det en bil bakom som ljus-tutade, så då svänger jag in till höger o bromsar ner farten lite, o då tappar bilen totalt fäste.

Reporter: - Vad hände då?

Lars Rylander: - Jag vet att bilen, den gick på tvären. Man kommer inte ihåg riktigt, men vad jag uppfattade så gick han  ner i dikeskanten med bägge framhjulen först och då slog den runt, så då gick han på taket i dikeskanten och så vände han på sig så att motorhuven stod upp mot asfalten igen när han stannade, och då kan man säga att bilen var totalt platt överallt.

Reporter: - Hur gick det med er?

Lars Rylander: - Vi är lyckliga att klarade livet. Det är vad alla andra säger runt om oss på plats, dom som kom först till olycksplatsen, ambulanspersonal och alla säger att vi hade änglavakt som klarade livet.

Reporter: - Hur gick det med bilen?

Lars Rylander: - Nämen det var totalt skrot. totalt skrot, Det finns inte en hel del på bilen.

Reporter: - Vet du hur många som råkade illa ut på den här vägen efter att du kraschat?

Lars Rylander: - Nej, det vet jag inte!

Trots Christopher Watts varningsmejl till Trafikverket och trots att Lars och Marie-Louise Rylander fått sladd på sin bil tycks ingen reagera på att asfalten är annorlunda.

Trafikradion: - Då gäller det E4. Ni som kör norrut. Ni som kör från Nyköping upp mot Södertälje. Strax före Trosa / Vagnhärad-avfarten. Där har det inträffat en trafikolycka. En singelolycka. Och vi får räkna med att framkomligheten kommer att vara begränsad.

Grafik: Polisens skiss av olycksplatsen

Fyra dagar senare är det dags igen. Roberto Shamoun får sladd på sin bil när han är på väg från Huskvarna till Södertälje för att hälsa på sin syster.

Roberto Shamoun: - 2010. Jag åkte till Stockholm. Jag själv. Sen kom det regn på motorvägen. Min bil, han, halkar o sen han kommer inte ihåg.

Reporter: - Du minns inte?

Roberto Shamoun: - Nej.

I den våldsamma kraschen voltar bilen o han förlorar medvetandet. Han kraschar mot en bergvägg och bilen blir liggande på sidan i diket.  Hans gröna BMW får klippas upp och Roberto flygs med ambulanshelikopter till Stockholm. Han är svårt skadad.  Vänster ansiktshalva är söndertryckt med kraftiga blödningar och vad värre är: han har en blödning i hjärnan o vårdas i respirator en månad.

Roberto Shamoun: - Sen vaknade jag. Jag kände inte kompisarna eller släkt. Mina barn. Min fru. Jag kände inte. Tills en månad, sakta, sakta jag kände mina barn, min familj., min släkt, kusiner, kompisarna.

Reporter: - Du kände inte igen någon när du vaknade upp?

Roberto Shamoun: - Nej.

Reporter: - Vad tänkte du då?

Roberto Shamoun: - Ja. Det är mycket svårt. men vad ska man göra? tack till Gud att jag lever. Jag blev inte handikappad. Huvudet, hela huvudet skadat, tänderna, huvudet, här öra o ögonen. allting blev skadat,. Tänderna. läpparna. tills nu. Roberto torkar sina ögon varje dag. Tårkanalerna är skadade o därför rinner ögonen.

Reporter: - Vad gör du idag?

Roberto Shamoun: - Idag är jag ledig. Jag tränar. Åker till träning som hela kroppen tränar. Tinitus. Balansen. Huvudbalans.

Reporter: - Kan du arbeta?

Roberto Shamoun: - Nej jag kan  inte arbeta.

Reporter: - Vad gjorde du innan olyckan

Roberto Shamoun: - Jag jobbade på Mullsjö-fabriken, pappersfabriken. Jag jobbade där i 13 år.

Tre år efter olyckan har Roberto fortfarande men, och hans liv präglas av operationer och rehabiliteringar.

Roberto Shamoun:- På den här vägen finns något fel alltså. Bilarna halkar.

Två allvarliga olyckor som så när krävt dödsoffer. Men hur kan en Europaväg få vara så hal, som vittnen påstår?

Jan-Erik Lundmark: - Jag kan konstatera att vi har inte från Trafikverket eller från vår entreprenör har haft någon kännedom om att det varit incidenter eller mindre olyckor på den här sträckan. För det är ju först då som, när vi får indikationen, som vi också kan agera, o det vi gör då är att skylta i första hand och varna våra trafikanter, men i det här fallet har ju den informationen inte nått, vare sig till oss, alltså dom delar i Trafikverket som kan agera, och entreprenören.

När en motorväg fått ny asfalt ska den godkännas av Trafikverket och därefter ska vägens skick regelbundet kontrolleras.

Jan-Erik Lundmark: - Just den här vägsträckan har ett krav på inspektion 2 dagar i veckan.

Reporter: -Vem skall göra den kontrollen?

Jan-Erik Lundmark: - Det gör Trafikverket via sin underhållsentreprenör.       

Reporter: - O vem e underhållsentreprenör?

Jan-Erik Lundmark: - Det är dom som till vardags sköter plogning och halk-bekämping vintertid, dom har ett ansvar för området att se till att det är intakt och i det skick som det ska vara.

Reporter: - Det är dom som asfalterade och reparerade vägen som också...

Jan-Erik Lundmark: - Nej

Reporter: - Kollar sen då?

Jan-Erik Lundmark: - Nej. Det är en asfaltentreprenad då.    

Reporter: - Så det är inte samma företag då?

Jan-Erik Lundmark: - Det e inte, eh, i det här fallet var det samma företag, men dom har olika arbetsuppgifter.

Trafikverket som ansvarar för våra vägar, sköter inte själva kontrollen av den nyasfalterade E4:an. Utan det gör NCC. Det ska göras två gånger i veckan o redovisas för Trafikverket.

Reporter: - Men om det är brister. Då får dom bekosta felen o rätta till, Eller hur går det till?

Jan-Erik Lundmark: - Jajamän. Om det konstateras en brist på den här entreprenaden nu då, så korrigerande åtgärd får ju entreprenören stå för.

Reporter: - Det innebär alltså att ett företag ska tala om för er att deras arbete inte har blivit bra?

Jan-Erik Lundmark: - Nu förstår jag inte riktigt vad du menar

Reporter: - I det här fallet är det samma entreprenör som asfalterat, som sedan kontrollerar  jobbet efteråt då, kan du se ett problem med att dom då i så fall skulle behöva påtala att dom inte gjort ett bra jobb?

Jan-Erik Lundmark: - Egentligen ser jag inget problem med det eftersom dom har olika uppgifter. Dom har två olika kontrakt. Där den ena entreprenören har ett ansvar för ett underhållsområde. Och i det andra fallet har vi en entreprenör som ansvarar för ett beläggningsarbete på just den här sträckan.

Reporter: - Det är ett och samma företag.

Jan-Erik Lundmark: - Det är ett och samma företag

Trafikradion: - Trafikredaktion med ett meddelande som gäller mellan Södertälje och Nyköping, i den riktningen alltså, söderut, där har det inträffat en olycka strax efter Vagnhäradavfarten. En MC-olycka och ni får räkna med att det påverkar trafiken en stund framöver.

Grafik: Polisens skiss av olycksplats

Fyra dagar efter att Roberto Shamoun nästan mist livet, råkar en motorcyklist illa ut.

Markku Kivi: - Jag fastnade på styret med båda benen när jag kastades från motorcykel och det gjorde rejält ont, och sen vad hände, man flög några meter i luften och landade på magen på asfalten och sen bara försökte skydda liksom händerna och huvudet och väntade på smällen och ljudet kom aldrig, det bara stannade. Man hinner tänka mycket och jag trodde liksom att det är det sista upplevelsen man kommer leva av, uppleva och?

Markku Kivi hade ändå tur. En kollision med vägräcket kunde blivit ödesdiger. Men Markku Kivi kanar på den hala vägen o bara motorcykeln kraschar in i vajerräcket och förstör 3 stolpar vid olycksplatsen.

Markku Kivi: - Brandkåren kom först och dom missade också liksom när dom försökte stanna där. Det var så halt att dom gled förbi en bra bit innan bilen stannade då.

Reporter: - Var det så halt så att brandbilen inte fick stopp?

Markku Kivi: - Ja.

Reporter: - När dom skulle hjälpa dig?

Markku Kivi: - Jajamän. Jajamän. Dom kunde inte stanna där dom tänkte utan bilen gled som på is

Reporter: - Fanns det några skyltar som varnade för att det kunde vara problem?

Markku Kivi: - Nej, ingenting.

Reporter: - Är du helt säker?

Markku Kivi: - Jo, jag är helt säker på.

Det har nu gått nästan 2 veckor sedan Christopher Watts såg hur farlig vägen var o slog larm. Tre allvarliga singelolyckor har inträffat på en mötesfri motorväg där kraven på säkerhet är höga. Bärgningsbilar, polis, brandbil, ambulans o till och med ambulanshelikopter har varit där. Men fortfarande verkar ingen koppla samman olyckorna med den nylagda asfalten.

Hur e det här möjligt? NCC är ålagda att kontrollera motorvägen 2 gånger i veckan. Har dom noterat några spår efter olyckorna? I polisens rapporter från olycksplatserna finns uppgifter om bland annat hjulspår i dikena, och ett skadat vajerräcke. Och vid bergväggen där Roberto Shamoun kraschade sin bil, ligger fortfarande, tre år efter olyckan, bildelar kvar.

Jan-Erik Lundmark: - Jag kan konstatera att vi har inte från Trafikverket eller från vår entreprenör har inte haft någon kännedom om att det varit incidenter eller mindre olyckor på den här sträckan.

Reporter: - O det fanns inga märken i vägräcken eller annat?

Jan-Erik Lundmark: - Det har inte framkommit i någon rapport. Vad jag sett.

Reporter: -Litar du på entreprenören när dom säger att dom kontrollerat vägen, två gånger i veckan?

Jan-Erik Lundmark: - Det litar jag på.

Reporter: -Men kan dom verkligen ha kontrollerat vägen ordentligt?

Jan-Erik Lundmark: - Ja, tittar vi på protokollen så ser vi att det finns inga brister.

“Tittar vi på protokollen ser vi att det finns inga brister.” säger Trafikverkets chef som läst vad NCC skrivit efter sina regelbundna kontroller av E4:an. Men var finns protokollen?

I Gålö, strax utanför Stockholm pågår en internationell Harley Davidson-träff. En av alla dom som är där, är Lennart Andersson. Hemma i Värnamo arbetar han som trafiklärare, men nu har han semester och är på MC-träff med sina vänner.

Trafikradion: - Här är trafikredaktion, det gäller E4 Södertälje ner mot Nyköping, cirka 3 km efter avfarten till Vagnhärad. Där har det inträffat en trafikolycka. Begränsad framkomlighet till platsen och det är köer i området. 

Grafik: Polisens skiss av olycksplats

Niclas Chramer: - Vi fick ett larm om singelolycka motorcykel på E4an och vi rullar ut som vanligt. Just MC-olycka är utsatt person. Kan vara ganska jobbigt.

Robert Bergström: - Jag möttes utav en kö och försöker bromsa in o då börjar brandbilen att sladda lite, bakändan. Den börjar sticka iväg åt båda håll då.

Reporter: - Förstår du vad det är som kan göra att du får sladd?

Robert Bergström: - Nej, det är ju att det är hal vägbana som jag uppfattar det som.

Reporter: - Kunde du inte se det?

Robert Bergström: - Nej, det kunde jag inte se.

Niclas Chramer: - Det var så konstigt. Det var onaturligt. Vi bara ropade ut på SOS att det är halt på platsen. Det är ju ingenting man förväntar sig.

På väg hem från Stockholm till Värnamo har Lennart Andersson valt att köra den nyasfalterade E4:an förbi Vagnhärad, Det är till honom brandmännen är på väg.

Kennet Gustafson: - Det kan inte ha varit Lennarts fel på grund av körsättet. Utan här blev, Lennart blev överraskad för normalt sett går det i backen sen går cykeln först men i det här fallet gick Lennart först och så kanade han o slog i vilken axel det nu var, för axeln var bruten, höger tumme o sen hade han slagit i hakan ordentligt o skrapat ansiktet för vi var o tog farväl på bårhuset då. Så han hade fått mest inre skador. Jag vet inte vilka organ det var som hade gått.

På trafikskolan i Värnamo blir man chockad när deras arbetskamrat, som var en erfaren Mc-förare och trafiklärare, kör ihjäl sig.

Kennet Gustafson: - Han körde som han lärde ut. Han åkte en stor Harley Davidson, en glidare och var alltså ingen racer-putte. Han körde inte speciellt fort. Kontrollerade motorcykeln jämt o ständigt. Lufttryck i däck, inga glapp inga lösa skruvar. Jag har väldigt svårt att tänka mig att man skulle kunna peka på att det var Lennarts körsätt.

På mindre än en vecka, har två Mc-förare, hjälplöst gått i backen när deras motorcyklar sladdat omkull på den nyasfalterade E4:an. Den ene hade tur o kanade utmed vägen, den andre kraschade in i räcket och dog.

Maria Nordqvist: - Det här är en så tragisk olycka att vansinnet har gått över. Jag är bara ledsen över hela det här ärendet. Vi har ju ett av världens trafiksäkraste länder. Vi är jätteduktiga på det här med säkerhet. Att man inte varningsskyltar, att man inte kontrollerar, att man inte reagerar fastän det händer flera olyckor. Ja det gör mig jätte-förvånad.

Reporter: - Har inte motorcyklisten något ansvar?

Maria Nordqvist: - Självklart. Föraren har ett stort ansvar. Men som förare av en motorcykel så är det ytterst svårt att förutspå att E4 i augusti ska vara så hal att det är som att köra på en halkbana.

Reporter: - Hade Lennart kunnat gjort något på annat sätt?

Maria Nordqvist:- Valt en annan väg.

Nu reagerar Trafikverket. Dagen efter att Lennart Andersson omkommer, sätts varningsskyltar upp. Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, anlitas för att undersöka E4:an.

Reporter: - Det är den här bilen ni använder då, när ni mäter?

Mattias Hjort: - Jajamän. Saab friktionstester kallar vi den

Reporter: - Egentligen en helt vanlig bil?

Mattias Hjort:- Ser ut som en helt vanlig bil.

Reporter: -Ni har ett femte hjul som sitter där i mitten

Mattias Hjort:- Ja, vi kan ta en närmare titt på det. Det sitter härunder. Man ser det lättare om man öppnar bagaget.  

Reporter: -Hur gör ni då när ni mäter?

Mattias Hjort:- När vi mäter så rullar vi ut med bilen på vägen trycker ner mäthjulet så att det rullar under bilen med ett bestämt tryck, o så positionerar vi mäthjulet i ett av hjulspåren som vi är intresserade av att mäta i.  Så häller vi ut vatten framför. Mätmetoden utgår från våt asfalt. Vi får en tunn vattenfilm framför hjulet o sen så bromsar vi upp hjulet så att det bromsar hela tiden och så mäter vi bromskrafterna. Det är typiskt så det går till.

När VTI mäter E4:an, registreras varje meter och man får fram ett friktionsvärde, som överraskar forskarna.

Mattias Hjort: - Nivåerna på dom här ligger så som jag ser det som vinterväglag, till och från. Det är alltså det jag är van att se när vi varit ute och mätt på isbanor och liknande.

Reporter: - Isbanor?

Mattias Hjort: - Ja.

Reporter: - Så halt? Det är blankis alltså?

Mattias Hjort: - Ja det kan man säga. Vi gjorde mätningar i Norrland uppe på en isbana o då låg vi runt 0,17 0,18 o det e ju jämförbart med det lägsta värdet här som är på 0,19.

Reporter: - Det här är alltså en nyasfalterad väg i augusti månad?

Mattias Hjort:- Ja precis. Det som är ovanligt här är ju hur låga dalarna verkligen är. Man kan säga också att en trafikövningsplats, en halkbana. Dom tillverkar dom på så sätt att man får en väldigt slät stenyta, som i sig inte är hal förrän man häller vatten på den men i och med att den är så slät så blir den hal när man häller vatten på den. Då har du friktioner runt 0,2 också, har vi mätt.

Grafik: statistik över VTI:s mätning

Ett friktionsvärde på 0,19! En Motorväg i Sverige i augusti månad som är lika hal som en halkbana eller vinterväg!

För säkerhets skull mäter VTI sträckan 2 gånger. Reglerna säger att friktionen måste vara över 0,5. I det här fallet är långa sträckor under det gränsvärdet.

Mattias Hjort: - Jag blev förvånad o tänkte. Kan det verkligen bli så halt på en motorväg i augusti.

Reporter: - Kan ni ha mätt fel?

Mattias Hjort: - Eh. Det tror jag inte. Utan vi har mätt med kalibrerad utrustning och vi har mätt flera gånger samma sträcka och fått identiska värden båda gångerna.

Efter att Lennart Andersson dött på den olycksdrabbade vägsträckan,  tas också prover på själva asfalten. Enligt Trafikverket har stenarna i asfalten pressats ner och bindemedlet, bitumen, flutit upp till vägytan.

Kan asfalten ha blivit felblandad? Reglerna hade nyss ändrats för vilka typer av bindemedel, bitumen, som får användas.

Jan-Erik Lundmark: - Det blev ett större spann på kvaliteten vilket skulle kunna vara svårare för entreprenören att identifiera rätt recept. Det blir en annan egenskap.

Reporter: - Var asfalten på E4:an felblandad?

Jan-Erik Lundmark: - Eh, det var ingen ny beläggningstyp. Det var en vedertagen beläggningstyp som vi använt tidigare.

Reporter: - Men tror du att asfalten i det här fallet var felblandad?

Jan-Erik Lundmark: - Det vi har sett är ju att hålrummet har gått ihop. Alltså under tiden efter det att den är lagd. Det är ju ett fel i sig.

Den nylagda asfalten, har mitt i sommaren, blivit som en isbana. Vilket självklart inte varit avsikten när vägen gjordes om. Men varför har NCC och Trafikverket inte upptäckt det? Vi ber Trafikverket att få se vad NCC rapporterat från sina kontroller under sommaren.

Reporter: -Hur många papper är det?

Monica Näslund: - Jag vet inte hur mycket papper det är. Dom håller på att leta i sina arkiv nu då.

Reporter: - Då har ni inte fått in alla protokoll egentligen då?

Monica Näslund: - Nej det verkar inte så. Så tolkar jag det också. Men dom ska komma. Ring till diariet, o kolla så ser du vad som saknas, du är ju inte dum.  Så du ser ju vad som saknas i sådant fall.

Trafikverket har inte alla protokoll, från NCCs kontroller av E4:an. Och NCC har också problem att hitta alla papper.

Magnus Jonsson: - Vilka tidsperioder är det som det saknas då, så ska vi se om jag kan hitta några sådana till dig?

Reporter: - Det är ju alltså då, från 20 juli till 7 augusti.

Magnus Jonsson: - Då ska vi se. Jag har 15e juli, 29 juli, 5 augusti och 12 augusti tror jag att det ska stå där om jag läser rätt.

Reporter: - Ja det gör det.

Magnus Jonsson: - Är det dom datum du har?

Reporter: - Ja. Och om du ser 15 juli till 5 augusti, Är det bara en kontroll utfört, 29 juli då.

Magnus Jonsson: - Och det ska vara en i veckan då, eller?

Reporter: - Nej, det ska vara två kontroller i veckan.

Magnus Jonsson: - Två kontroller i veckan. Då ska jag kolla upp det åt dig.

Reporter: - Jag funderar på om ni verkligen gjort två kontroller i veckan.

Magnus Jonsson: - Precis. Det är en relevant fråga då om vi inte har några protokoll på det hela. Men det ska jag kolla åt dig.

NCCs egen kontroll är ett sätt att garantera att vägen är trygg och säker.  Men det fanns ju redan en tydlig varning. Trafikanten Christopher Watts mejl.

Men det e först efter 4 svåra olyckor, där till sist motorcyklisten Lennart Andersson omkommer, som Trafikverket inser att E4:an är hal.  Då har mejlet legat på myndigheten i 18 dagar.

Jan-Erik Lundmark: - Det nådde inte dom som behövde veta den här informationen.

Reporter: - Hur kunde det gå så?

Jan-Erik Lundmark: - Ja, det är en jättebra fråga. Vår ambitionsnivå är ju betydligt högre än att det ska gå den här långa tiden från 20e juli till 7e augusti. Utan vi har en tydlig ambitionsnivå att reagera så fort som möjligt men här alltså har det brustit.      

Reporter: - Vad var det som hände då?

Jan-Erik Lundmark: - Jae, det är ju hela kedjan från att det registreras, det har gjorts, det har diarieförts, utan det är för många steg och att det inte når ut till dom det verkligen berör.

Reporter: - Var hamnar det?

Jan-Erik Lundmark: - Det skickades till två stycken projektledare inom Trafikverket och dom hade semester vid tillfället.

Reporter: - Båda?

Jan-Erik Lundmark: - Båda.       

Reporter: - Mejlet är ju ganska drastiskt. Kommer du ihåg vad han skriver?

Jan-Erik Lundmark: - Ja absolut. Han beskriver det som att det är bristande friktion, och hänvisar då till E4:an och även andra vägar runt Trosa.       

Reporter: - Han börjar med att det kommer att bli blodbad!

Jan-Erik Lundmark: - Mm

Reporter: - Det borde ju vara ett mejl som får er att reagera när ni ser det?

Jan-Erik Lundmark: - Det borde kommit fram till dom delar i Trafikverket som kan agera, och entreprenörer för att kunna sätta ut dom här skyltarna.

På grund av semester blir Christopher Watts mejl liggande. Efter dödsolyckan, polisanmäler Sveriges Motorcyklister, både Trafikverket och NCC.

Polisutredningen visar att Trafikverket vid tillfället för olyckan hade brister i sin ärendehantering. Men, varken Trafikverket eller NCC har, enligt åklagare varit så oaktsamma att någon kan straffas för det.

Maria Nordqvist: - Det enda man bestämde sig för att titta på det var; hade man varnat trafikanterna i tillräcklig grad eller inte. Det konstaterar man att det har man inte gjort, men det finns ingen som man kan peka ut som ansvarig.

Reporter: - Vem är ansvarig enligt din uppfattning?

Maria Nordqvist: - Ja eftersom Trafikverket har lagt över ansvaret på sin entreprenör att både genomföra jobbet och kontrollera jobbet så är det ju egentligen NCC. Men det är Trafikverkets väg, det är en statlig väg o ytterst är det ju då Trafikverket som är ansvarig.

Markku Kivi: - Det är fruktansvärt att det liksom man får bygga såna här vägar och ingen behöver ta ansvar efter vad som händer och är det olycka som leder till döden då borde det vara ganska klar att något måste göras, snabbt.

Kennet Gustafson: - Gör vi ett fel i utbildningen här på trafikskolan då är det jag som utbildningsledare som hängs. Det är mitt ansvar att det inte blir fel i utbildningen. Det måste ju finnas någon som är ansvarig för att vägarna byggs på rätt sätt. Och att dom sköts på rätt sätt. Det måste det ju bara finnas!

Maria Nordqvist:- Så här gjorde trafikanten allting rätt. O ändå blev det väldigt fel! Det berodde inte på trafikanten utan det berodde på vägen och väghållaren. Det handlar ju om hela idén med nollvisionen som vi har i Sverige. Att det är ett delat ansvar mellan trafikanterna och väghållarna.

Christopher Watts vet fortfarande inte vad som hände med varningsmejlet han skrev o skickade till Trafikverket.

Christopher Watts: - Actually no. I don’t really know what happened to the e-mail.     

Reporter: - The person who was responsible for this, he was on a vacation.

Christopher Watts: - Eh! I didn’t know that! I don’t know. To be honest I didn’t really consider the holidays, I thought I write to Trafikverket and my expectation was that they should take seriously as they needed to address this situation. And at least send out somebody to inspect the road and see that, what I pointed out was actually correct.

Men hur är det med NCCs kontroller av vägen? Såg ingen annan det som Christopher Watts såg? Nu har både NCC och Trafikverket letat efter dokumenten som ska bekräfta att NCC skött sina kontroller.

Dom visar oss från NCCs kontroller av E4:an. Vägen har kontrollerats, helt enligt reglerna, 2 gånger i veckan varje måndag och torsdag. Men mitt i sommaren händer något. Den 15 juli tycks dom upphöra. Under 13 dagar finns plötsligt inte en enda inspektionsrapport. Under just den period, Christopher Watts ser hur farlig asfalten är o skickar sitt varningsmejl.

Det är då den första allvarliga olyckan inträffar.

I rapporten, från den 29 juli  samma dag som Roberto Shamoun kraschar, konstaterar NCCs inspektör att det ligger däck o bilrester utmed E4:an. Men ingenstans i rapporten finns det några iakttagelser om att vägen är hal. Några dagar senare kraschar Markku Kivi med sin MC o skadar vägräcket.

Nästa skrivs den 5e augusti då NCCs kontrollant noterar skräp på E4:an. O 2 dagar senare dör Lennart Andersson, när hans MC, går omkull.

Trafikverket har hela tiden hänvisat till rapporter som bevisar att NCC kontrollerat E4:an. Nu visar det sig att det saknas inspektionsrapporter, från just den perioden då folk kraschade sina bilar o sladdade med sina motorcyklar på den glashala vägen.

Det blir ett andra besök hos Trafikverkets enhetschef Jan-Erik Lundmark.

Reporter: - Den 15 juli sker den sista kontrollen som redovisas regelbundet, fram till 15 juli så är det så är det precis som NCC säger, kontroll måndag, torsdag.

Jan-Erik Lundmark: - Måndag, Torsdag, ja

Reporter: - ... på vägen. 15 juli upphör det. Sen ser Christopher Watts att vägen är hal, och skickar mejl, sen kraschar Lars Rylander, sen kraschar Roberto Shamoun, och på två veckor, så är det ju ingen kontroll. Finns inget protokoll från någon kontroll.

Jan-Erik Lundmark: - Det är ju inte helt tomt under den perioden, det finns ju torsdagarna finns det ju protokoll på. Men det fattas ju tre måndagar och en torsdag.

Reporter: - Men inte under den perioden, 15 till 29 finns ingen kontroll.

Jan-Erik Lundmark: - Femte augusti har vi ju protokoll.

Reporter: - Men inte 15 till 29 juli där finns inget protokoll.

Jan-Erik Lundmark: - Stämmer, stämmer.

Reporter: - Det är två veckor.

Jan-Erik Lundmark: - Det är två veckor, ja.

Reporter: - Och det är då en bilist upptäcker hur halt det är. Och det är då två bilar kraschar.

Jan-Erik Lundmark: - Ja.

Reporter: - NCC upptäcker aldrig att det är fel på asfalten?

Jan-Erik Lundmark: - Nej, inte förrän efteråt, nej.

Trots att det saknas inspektionsrapporter just under den olycksdrabbade perioden, håller både NCC o Trafikverket fast vid att vägen kontrollerats precis som den ska. O visar nya dokument.

NCC visar upp dagboksblad, protokoll från ett byggmöte och ett dokument där det intygas att allt skötts enligt avtal, på punkt efter punkt, under sommaren 2010. Tillsammans ska alla handlingar visa att E4:an kontrollerats som den ska. Och Trafikverket har godkänt NCCs rapportering.

Reporter: - Man kan inte verifiera att man har kontrollerat vägen, det finns ju inte på skrift att man har varit den dagen ute och kollat E4?

Jan-Erik Lundmark: - Ja, man har verifierat det som jag har sagt tidigare, via dagboksanteckningar, och byggmötesprotokoll... men protokollen är borta

Reporter: - Det står bara ett schema att han, att han har hand om M1, att han har varit på M1 står ju inte?

Jan-Erik Lundmark: - Nej, utan det fångar man upp på byggmötena då så att säga, eftersom det är en digital dagbok, så signerar man inte de här pappren så att säga direkt.

Reporter: - Men det finns ju inget papper som säger att den mannen har varit på E4?

Jan-Erik Lundmark: - Det står att den mannen ska köra den sträckan, den dagen, och det fångar man upp i dagboksanteckningar.... eller i byggmötesprotokoll.

Reporter: - Han ska köra den här vägen?

Jan-Erik Lundmark: - Jajemen.

Reporter: - Och hade han kört den vägen så, då hade vi haft ett protokoll?

Jan-Erik Lundmark: - Mm

Reporter: - Nu har vi inget protokoll, och då undrar jag om han verkligen har kört?

Jan-Erik Lundmark: - Protokollen, som jag sagt, är inte kompletta. Det har vi ju konstaterat, så att säga. Och då har vi dagboksanteckningar o så har vi byggmötesprotokoll..

Reporter: - Men varför slutar man huxflux att skriva riktiga inspektionsrapporter?

Jan-Erik Lundmark: - Äh

Reporter: - Och börjar hänvisa till någon dagboksanteckning.

Jan-Erik Lundmark: - Jo för att, om man har tappat bort inspektionsrapporterna så att säga, vilket kan hända så för man dagboksanteckningar om vad man gjort den aktuella dagen.

Reporter: - Jag bara försöker förstå varför ni försvarar NCC så hårt, ni borde väl vara upprörda över hur det blev här?

Jan-Erik Lundmark: - Vi har haft många diskussioner med entreprenören i det här fallet och man har också verifierat, man är certifierad, har ett kvalitetssäkringssystem och vi har liksom, vi har ingen anledning att tro någon, misstro när man också kan verifiera det uppdrag som man har tagit på sig.

När Trafikverket o NCC samlas till sitt vägmöte i augusti 2010, har det gått fem dagar sedan Lennart Andersson omkom på E4:an. Trafikverket har nu gett order om skyltning för att varna för halt väglag och NCC har själva uppmärksammat blödningar på stora delar av vägen. Men ingenstans i Trafikverkets protokoll från det här vägmötet står det något om sommarens olyckor på E4:an. Det som kom att bli - dödens väg.

Kennet Gustafson:– Ja här har ju begåtts någon form av misstag o vi får ju aldrig tillbaka Lennart på något sätt, men den här historien gör kanske att det inte kommer någon mer sådan här asfalt.