Niqab-bärare trotsar råden från höga islamska ledare

Niqab den heltäckande ansiktsslöjan väcker starka känslor. Trots att ytterst få faktiskt bär plagget har det snabbt blivit europeisk storpolitik. Och de som bär niqab de gör det i direkt strid mot råden från höga religiösa ledare.

I april i år blev Belgien det första land i Europa som röstar om ett förbud för niqab på allmän plats. Omkring 300 kvinnor berörs av förbudet, som kan ge böter eller fängelse för den som trotsar lagen.

I Frankrike är en liknande lag framröstad. Och i Italien, Storbritannien, Tyskland och Spanien visar opinionsundersökningar att stödet för ett förbud är stort. Trenden i Europa är tydlig och det tydligaste argumentet mot den heltäckande slöjan, ett enkelt tygstycke tillverkad i svart polyester, är att det handlar om förtryck av kvinnorna.

Men få har frågat dem som finns bakom ansiktsslöjan.
– Det finns absolut inget förtryck i det här och jag har gjort det av min egen fria vilja. Det handlar om att jag är en troende människa, säger Marianne, en svensk kvinna som är bekännande muslim sedan 18 år tillbaka.

Marianne är uppvuxen i en kyrklig miljö. Idag är hon frånskild och har sex barn. Hon bär sin ansiktsslöja för att inte väcka känslor hos män. Hon jämför det med att gå i kloster.
– Först gick jag omkring med mina blommiga sjalar, sen satte jag på mig kåpa, det går stegvis. Och sen när jag började se svenska tjejer med niqab tyckte jag det var otroligt vackert. När jag satte på mig den fick jag en andlig, euforisk känsla, säger Marianne.
I Frankrike har frågan om heltäckande slöja blivit glödhet när förbudsfrågan kommit upp på agendan. Det är sedan tidigare förbjudet att bära religiösa symboler i franska skolor och det nya förbudet mot heltäckande klädsel på offentliga platser har skruvat upp debattläget ytterligare.

Men den franska regeringen har goda argument för sin sak. När nuvarande presidenten Sarkozy i sin roll som inrikesminister 2003 besökte det ansedda Al Azhar-institutet i Kairo, där några av islams högsta religiösa auktoriteter finns, fick han en rekommendation, en så kallad fatwa, med sig hem.
– När det gäller slöjan är den obligatorisk för muslimska kvinnor och de som inte bär slöja blir fördömda av Gud. Det här gäller om den muslimska kvinnan lever i ett muslimskt land, sade Mohammed Sayed Tantawi, Al Azhar-institutets högste ledare efter mötet med Sarkozy.
Mohammed Sayed Tantawi fortsatte:
– När det gäller lagar som stiftas i Frankrike, när det gäller lagar som rör slöjan och muslimska kvinnor så är de i sin fulla rätt.

Och beskedet han gav har stor betydelse, förklarar Jonas Otterbeck, docent i islamologi vid Lunds universitet. En fatwa från Al Azhar-institutet är ett rättesnöre.
– När det uppstår en diskussion om hur ska vi göra i Europa kan man ställa en fråga ner till Al Azhar och få ett svar. Och det har man gjort under decennier. Man får då ett svar från Al Azhar, vilket man anser vara ett tungt belägg för hur man ska göra. En fatwa är ju inte en order eller en lag, utan det är en åsikt, säger han.

I Sverige uppskattas antalet niqab-bärare till 150-200 kvinnor. I Frankrike kom den franska polisen först fram till att 357 personer av landets två miljoner muslimska kvinnor bär plagget. Men Sarkozys regering var inte nöjd med det svaret utan lät underrättelsetjänsten göra en egen kartläggning - som visade på runt 1900 kvinnor.
Majoriteten visade sig vara konvertiter, det vill säga etniska fransmän som konverterat till islam.
– Det är ju en gammal sanning att konvertiter har en tendens att bli "more royal than the king". Man går in för en sak fullt ut och vill ha de tyngsta symbolerna, man vill göra rätt helt enkelt, säger islamologen Jonas Otterbeck.

Hanan, som bor i Göteborg, är den enda i sin släkt som bär niqab. Hon bar inte heller niqab när hon kom hit från Marocko, men har ändrat sig - mot makens vilja. Och samtidigt i direkt strid mot rekommendationen från en hög islamsk ledare.
– Al Azhar hade en stor betydelse inom islamska världen. Men det är det här med att man har olika syn på saker eller olika tolkningar och ibland kan man inte var nöjd med Al Azhar och ibland kan man vara det när det stärker ens tolkning, säger hon.

Men vems tolkningar följer du - för om du inte följer den här, vilken skola följer du?
– Det finns två tolkningar. En som skola som säger att man kan liksom visa ansiktet och händerna och en annan som säger att niqab är plikt. Och det är liksom det som varit bra för mig. För det var mitt beslut att ta på mig niqab. Det kändes okej, det här är rätt för mig, säger Hanan.
Samtidigt fortsätter debatten om förbud att rasa över Europa, men också i Mellanöstern. I Egypten rev högsta domstolen nyligen upp ett beslut om förbud mot heltäckande slöja på universiteten, eftersom det bedömdes strida mot grundlagen.

Jonas Otterbeck anser att det är populistiskt att göra niqab till en förbudsfråga.
– Vi kan inte förbjuda sekterism som till exempel i Knutby, vi kan inte förbjuda sånt. Då har vi ett annat samhälle än det vi vill ha. Ett öppet samhälle innehåller inte ett sånt förbud. Däremot måste vi ju skydda arbetsgivare som säger att jag vill inte anställa någon som väljer att bära niqab. För det kommer inte funka på den här arbetsplatsen, säger han.

Reporter: Lina Makboul

Text: Peter Bagge