Rådet: ”Svara inte direkt på frågan”

Foto: SVT/Montage
Knivsta betalade stora pengar för att anlita en PR-konsult.

2.000 kronor i timmen. Så mycket kostade PR-konsultens råd till Knivsta kommun inför intervjun med Uppdrag granskning.

Kommunikatörerna runtom i landets kommuner blir allt fler, visade en granskning som Dagens samhälle gjorde i samarbete med Sveriges Radios Medierna i P1.

Knivsta har en informationschef på kommunen. Trots det anlitade kommunen en extern PR-byrå när Kommungranskarna ville ställa frågor om hur kommunen behandlat korvkioskägaren Staffan Vikström.

2.000 kronor i timmen

Enligt dokument från kommunen betalade man 2.000 kronor i timmen för PR-byrån Reformklubbens råd.

– Jag förstod ganska snabbt att de anlitat en byrå när informationschefen plötsligt hade bestämt att intervjun inte skulle ske på utsatt plats och att man bestämt att vi skulle stå upp istället för att sitta ner, säger Sophia Djiobaridis, reporter på Uppdrag granskning.

”Titta inte ens på pappret”

Kommunen har bland annat fått lära sig att man inte ska svara direkt på en del frågor, att en viss typ av frågor är en bluff, och att man absolut inte ska ta tag i något papper: ”Titta inte ens på pappret” står det att läsa i PR-råden.

I intervjun med Kommungranskarna vägrar kommunchefen Lena Fransson att lyssna på ett inspelat samtal mellan henne och korvkioskägaren.

– Ja, alltså ljudfiler som finns vill jag inte kommentera. Lämna över ljudfilerna till Hanne (informationschefen, reds. anm.), säger kommunchefen i intervjun.

Stoppreplik

Man får dessutom ett antal råd om budskap som ska föras ut, och en så kallad stoppreplik att använda då man vill få stopp på reporterns frågor.

– Jag tycker verkligen att man kan ifrågasätta att man använder skattebetalarnas pengar för att få stopp på frågor som rör hur man behandlar en kommunmedborgare, säger Sophia Djiobaridis.

Slutnotan för PR-råden är ännu inte fastställd, men klart är att det är skattebetalarna i kommunen som får betala.