Schlingmanns strategi ska ge valseger 2014

Han är en mäktig doldis i den svenska politiken och en av hjärnorna bakom de nya Moderaterna. Med tunga roller bakom sig, som partisekreterare och statssekreterare, bytte han jobb igen till chefsstrateg. Uppdraget är tydligt - att vinna valet med det moderna arbetarpartiet.

(Sändningsdatum 19/9 2012)

För snart tio år sedan inledde Moderaterna arbetet med att förnya partiet och bilden av detsamma. ”Nya moderaterna” och ”Ansvar för hela Sverige” är budskap som kommit till i jobbet med förnyelsen. Och den som förknippas allra mest med moderaternas nya utseende är Per Schlingmann.

Efter flera år i PR-branschen återförenades Schlingmann 2003 med sin gamla vapendragare Fredrik Reinfeldt. Nu som kommunikationschef med uppdraget att paketera moderaternas politik. Och han gjorde det framgångsrikt.

Politiske reportern Anders Pihlblad, TV4, minns Schlingmanns förmåga att nå ut till media.

- Han var en mästare på att få gratis reklam för Moderaterna. Just att leka med de här nya orden. Det skrevs hur mycket som helst. Han fick ut budskapet utan att det kostade partiet en enda spänn, säger han.

Men bland motståndarna finns det de som menar att moderaterna inte genomgått en ärlig omsvängning. Riksdagsledamoten Peter Hultqvist (S) tycker inte att den bild Moderaterna försöker förmedla stämmer överens med deras politik.

- Just det här med image, attityd och yta är något som kommit att betyda väldigt mycket. Det måste man slå hål på, säger Hultqvist.

Att omgörningen bara skulle röra ytan och inte genomsyra politiken är inget Per Schlingmann själv håller med om när Uppdrag granskning träffar honom.

- Det är ju ett stort skifte som skett i moderaterna. För mig har det lett till slutsatsen att det i den gamla borgerliga bilden fanns en motsats mellan staten. politiken, skatter och hur fria människor var. Den bilden finns inte på samma sätt längre, säger Per Schlingmann.

- Men är det en ärlig genuin omsvängning?

- Absolut.

- Det är inte bara en kuliss?

- Nej, nej, nej.

I arbetet med omgörningen skriver Per Schlingmann en guide till moderaternas nya utseende och skapar en politiskt korrekt ordlista. Slips och pärlhalsband ska lämnas hemma när bilden av Moderaterna ska förändras. Som ett nästa steg har han arbetat med att lägga beslag på "Den svenska modellen" och göra den till en modell där Moderaterna passar in. Problemet är bara att uttrycket "Den svenska modellen" är starkt förknippat med socialdemokratin. Dragkampen om begreppet pågår för fullt och det har gått så långt att Socialdemokraterna vänt sig till patent- och registreringsverket.

Men det är inte bara motståndarna som haft synpunkter på Moderaternas förändring. Även i de egna leden finns det politiker som haft svårt att känna igen sig i den nya kostymen. Bara något år innan valet 2006 tvärvände moderaterna plötsligt i arbetsrättsfrågan. Reinfeldt hävdade nu plötsligt att arbetsrätten var bra.

- Nu skulle man försöka röstmaximera. Då tyckte jag man tappade själen i Moderaterna, säger tidigare riksdagsledamoten Patrik Norinder (M).

Han tog över som partisekreterare 2006 och tillträdde som statssekreterare efter valsegern 2010 och har sedan som chefsstrateg fortsatt paketera moderaternas politik.

Han har kallats propagandaminister och hans tjänst som statssekreterare utreddes av konstitutionsutskottet.

Sedan våren 2012 är Per Schlingmann chefsstrateg hos moderaterna - med uppdrag att jobba för valseger 2014.

- Ja, det är inte jag som ska vinna, men tillsammans ska vi vinna. Jag tror det är politikens innehåll det handlar om, säger Per Schlingmann.