Priserna på nya bilar har ökat 20 procent på tio år. Begagnatpriserna har ökat 15 procent enligt SCB. Jämfört med inflationen på 32 procent har alltså kostnaden att köpa bil minskat avsevärt.
Bilkostnader har ökat mindre än inflationen
SVT:s granskning förra veckan visade att priset på bensin och diesel ökat snäppet mindre än inflationen. En uppgift som förvånade många. En del tittare reagerade och påpekade att det finns mycket annat kring bilägande som ökat i pris.
SVT har nu gjort en ny bred kartläggning av prisutveckling för olika delar av bilägandet. Slutsatsen är att de flesta stora kostnader förknippande med bilen har ökat mindre än inflationen. I reala termer har det alltså blivit billigare att ha bil.
Priset på biltillbehör har ökat mest
Så här ser prisutvecklingen ut på olika kostnader för bilägare.
Timpris på reparationer har ökat 26 procent. Reservdelar 14 procent. Försäkring har ökat 9 procent. Däck, service och besiktning har ökat lite mer än inflationen – 36 procent vardera – men alla tre är relativt små delar bilens totalkostnader. Mest har ”biltillbehör” ökat, plus 42 procent på tio år.
SVT har gjort en egen sammanräkning, där vi använts SCB:s viktning av de olika komponenterna.
30 procent dyrare att äga och köra bil
Den totala kostnadsökningen för att äga och köra bil ligger på strax under 30 procent.
2,7 procent mindre än inflationen.
Moderna bilar generellt lite bränslesnålare och de flesta som jobbar har fått reallöneökningar senaste tio åren.
Det ger två slutsatser:
1. Kostnaden att äga och köra bil har minskat.
2. Bilåkandets andel av människors livskostnader har minskat – om man inte kör mycket mer eller skaffat en väldigt dyr bil.
Bilägare som känner att det blivit tuffare ekonomiskt kan ha drabbats av prisökningar på andra håll än bilen. Räntor, boendekostnader, energipriser och mat är exempel på områden där priset ökat mer än inflationen.