Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon hör du Anna Hedelius recension av föreställningen ”Balkan Bordello”. Foto: Sören Vilks

Recension: ”Balkan Bordello” på Uppsala stadsteater

Uppdaterad
Publicerad

Dramatikern Jeton Nezirajs moderna tolkning av Aischylos ”Orestien” har hyllats internationellt. Men på Uppsala stadsteater blir den satiriska kabarén stökig och brölig, tycker Anna Hedelius.

I Aischylos trilogi Orestien driver hämndbegäret en far, en hustru, en son och en dotter till fruktansvärda mord. Tyvärr är det en tematik som ligger dikt an vår egen tid.

När Jeton Neziraj (manus) och Blerta Neziraj (regi) gör en nutida take på det grekiska familjedramat är musiken en drivande motor och kören förvandlad till en klassisk komikerduo som tar till nonsensspråk för att kommentera den eskalerande grymheten i skeendet. Det är en lovande utgångspunkt för en angelägen uppsättning.

Balkan Bordello är en satirisk kabaret som med sånginslag på brechtianskt manér skapar en distans till materialet som ger möjlighet att reflektera över krigets olika ansikten, här i en konflikt som skulle kunna utspela sig på Balkan men också, förstås, i Ukraina.

Mellan sångerna bidrar miniorkesterns – piano och slagverk – ibland ljudhärmande rytmer till den högt uppdrivna stämning som råder på det bedagade Balkan-hotell vi för en kväll tar in på.

Uppsättningen är stökig och brölig och ibland svår att begripa sig på, den skaver och byter ständigt skepnad, precis som kriget. Här har krigets logik och hierarki inkorporerats i människors blodomlopp och det finns inte plats för vare sig ren kärlek eller empati ens när kriget tar slut.

Här har man gjort våldet till Gud och det är svårt för de stackars människorna att hitta ett moraliskt rättesnöre, vare sig man som städerska ska städa rent från hårstrån och blod, eller som dotter ska bringa reda när mamma, pappa och mammas nye älskare har fullt upp med sina hämndaktioner.

Krigets galenskap blir tydligare ju längre in i våldsspiralen vi når. Pylades, korografen från Stockholm, tillika Orestes älskare, står inledningsvis för hopp om en frisk fläkt, men i cynismens tidevarv gottar också han sig åt kriget med konsten som förevändning.

Med iver iscensätter han en makaber dödsdans och i slutscenen möter vi hela ensemblen som döende svanar ur en känd balett. Döden har nu på allvar blivit upphöjd till konst. Grymmare än så blir det knappast.

Balkan Bordello av: Jeton Neziraj

Regi: Blerta Neziraj

Scenografi: Magdalena Åberg

Kostymdesign: Blagoj Micevski

Kompositör: Gabriele Marangoni

Dramaturg: Marie Persson Hedenius

Ljusdesign: Mats Öhlin

Medverkande: Anna Azcárate, Tehilla Blad, Lolo Elwin, Jakob Fahlstedt, Harry Friedländer, Henrik Jäderberg (musiker), Tobias Kalliokulju (kapellmästare), Robin Keller, Andreas Kundler, Bashkim Neziraj, Lars Göran Persson, Moa Silén, Tomas Tjerneld & Birthe Wingren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.