Elisabeth Ohlson Wallin menar att kyrkan i Malmö är oärliga om varför tavlan flyttas. Foto: TT

Elisabeth Ohlson Wallin: Svenska kyrkan kommer att få skämmas

Uppdaterad
Publicerad

S:t Pauli kyrka i Malmö beslutade under onsdagen att ta ner den uppmärksammade altartavlan med hbtq-motiv, då den kan upplevas som transfobisk. Men Elisabeth Ohlson Wallin, konstnären bakom tavlan, avfärdar helt den förklaringen – och menar att verket är för kontroversiellt för Svenska Kyrkan.

– Det är ett oärligt sätt att få bort tavlan, de kommer få skämmas inför historien, säger hon till Kulturnyheterna.

”Det är med stolthet och glädje som vi tar emot Paradiset i S:t Pauli kyrka. Vi behöver bilder som öppnar för en större inkludering och identifiering i kyrkan”.

Så lät det för bara två veckor sedan, när Malmö-prästen Sofia Tunebro presenterade att S:t Pauli kyrka då satte upp konstverket Paradiset i altarrummet. Målningen beskrevs då som Sveriges första hbtq-vänliga altartavla.

Tas ner – var för transfobisk

Men på onsdagen, två veckor senare, meddelades att tavlan tas ner. Anledningen är att kyrkan nu menar att verket kan uppfattas som transfobiskt, eftersom ormen i lustgården – som kan förknippas med ondska – gestaltas av en transperson.

– Jag insåg först inte komplexiteten, men vid närmare eftertanke och omsorgsfull diskussion med ledningen, finns det inget annat alternativ än att flytta tavlan från kyrkorummet, säger Per Svensson, kyrkoherde i S:t Pauli kyrka, till SVT.

Elisabeth Ohlson Wallin, konstnären bakom tavlan och mångårig hbtq-aktivist, reagerar starkt på beskedet.

– Svenska kyrkan har ända fram till i dag haft problem med transpersoner, att då ge sken av att de nu bryr sig om transpersoner är ett snedsteg, ett oärligt sätt att ta bort tavlan. De kommer få skämmas inför historien, säger hon till Kulturnyheterna och fortsätter:

– Beslutet beror på att vi i Sverige inte är mogna att ha en altartavla i det heliga rummet med hbtq-anknytning, vi är helt enkelt inte där ännu.

Du tror alltså inte på kyrkans förklaring, att en ormgestalt som är transperson signalerar ondska?

– Nej verkligen inte. Tittar man noga på bilden, så kniper den figuren dessutom själv fast en orm mellan pekfinger och tummen. Då kan ju kyrkan tänka lite på varför hon gör det. Jag tycker att de kraftigt gjort bort sig med det här beslutet.

Kyrkoherde Per Svensson säger till Kulturnyheterna att det inte finns några homofobiska motiv till att plocka ner tavlan. Och även om konstnärens tanke inte är att framställa transpersoner som onda, så kommer folk att tolka det så, menar han.

– Jag är väldigt förundrad över hennes tavlor. Jag har försökt göra det tydligt att det inte handlar om hbtq-frågan, men det verkar inte spela någon roll.

– Det är som för de som predikar, det viktigaste är inte vad de säger, utan vad folk hör. Det kan inte vara nån skillnad för konstnärer, säger Per Svensson.

Kommer göra en ny altartavla

Nu säger Elisabeth Ohlson Wallin att hon kommer att göra en ny altartavla, med ett annat hbtq-vänligt motiv, som hon kommer att erbjuda kyrkan.

– Vi får se om det accepteras. Klart att S:t Pauli kyrka ska vara först i världen med en hbtq-vänlig altartavla, och det borde vi vara stolta över.

Per Svensson säger att han i nuläget inte kan ta ställning till om en annan tavla kommer att tas emot.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.