Videon visar runda tecknade cirklar föreställande två bröst och censurerades snabbt av Facebook som ansåg att reklamen var anstötlig. Förklaringen löd:
”Er reklam får inte marknadsföra sexuella produkter eller tjänster”.
Ångerfulla
Censuren har mött kraftig kritik och nu ber Facebook om ursäkt för den nedtagna videon. I ett uttalande till The Guardian säger de:
”Vi är verkligen ledsna, vårt team behandlar miljoner reklambilder varje vecka och ibland blir det fel. Vi ber om förlåtelse för felet och har meddelat annonsören att vi nu godkänner deras reklamfilmer”.
Kontrade i kvadrat
När videon togs bort svarade Cancerfonden med ett öppet brev till Facebook och en ny video. Men den här gången hade de två runda brösten gjorts fyrkantiga, för att kringgå Facebooks regler.
I brevet skriver de bland annat:
”Efter att ha försökt tillmötesgå era regler i flera dagar utan att lyckas, har vi nu kommit fram till en lösning som förhoppningsvis ska göra er glada: Två rosa fyrkanter! Detta kan omöjligt väcka anstöt. Nu kan vi fortsätta sprida vår viktiga bröstskola utan att det sticker i era ögon”.