Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Historien om Alicia Vikander

Alicia Vikander, bild från filmfestivalen i Cannes.
Alicia Vikander, bild från filmfestivalen i Cannes.

När Alicia Vikander var sju år kallade hon Göteborgsoperan för sin ”arbetsplats”. Disciplinen tog henne genom balettskolan, genom en tv-såpa, genom svenska filminspelningar – som ledde till internationella filminspelningar – som blivit nomineringar till några av film- och tv-världens tyngsta priser.

1996 spelades musikalen ”Kristina från Duvemåla” på Göteborgsoperan.

Ett av barnen i ensemblen var Alicia Vikander. Då sju år.

Mamma Maria Fahl Vikander jobbade som scenskådespelare på Backateatern.

När de två körde över Älvsborgsbron pekade Alicia först mot operan och sa, ”där är min arbetsplats mamma”, sedan mot Hisingen ”och där är din”.

– Jag märkte tidigt att hon var väldigt begåvad. Men jag låg lite lågt med det. Det är svårt att prata om med kollegor när man själv är i yrket. Hon var väldigt stolt över att få arbeta med vuxna människor. Hon såg en stor glädje i att bli tagen på allvar som liten, säger Maria Fahl Vikander.

”Väldigt stark mentalt”

Målmedveten var hon också. Barnet Alicia Vikander.

– Jag ser det tydligt nu när jag ser tillbaka. Hon är väldigt stark mentalt. Hon var fyra år när jag kom hem och hade köpt en kappa till henne. Hon sa, ”den där kommer jag aldrig att ta på mig. Jag vill vara med när du köper kläder till mig”. Jag sa, ”det är mina pengar, och jag tänker inte köpa någonting jag inte har lust till”. Vi kom överrens om att hon fick följa med när jag handlade. Jag valde ut tre plagg och hon fick sista ordet.

– Ibland får jag fortfarande påminna henne om att det är jag som är mamma. Men mitt i allt detta så är hon väldigt snäll. Känslig, hygglig och empatisk.

”Upplevde mycket stress”

När Alicia Vikander var 15 år flyttade hon hemifrån, till Stockholm, för att börja Kungliga balettskolan.

I en intervju med amerikanska Vogue berättar Alicia att skoldagarna kunde börja klockan sex på morgonen och sluta tio på kvällen. De flesta hade bra betyg. ”Inte för att man behövde vara smart för att kunna dansa. Balett handlar om perfektion. Om du inte var perfekt var det som om världen gick under. Jag upplevde mycket stress under den tiden. Jag gick i terapi utan att tala om det för mina föräldrar”.

”Inte rädd”

Under slutproduktionen tredje gymnasieåret dansade Alicia Vikander den kvinnliga huvudrollen. Koreografen Joseph Sturdy valde ut henne.

– Hon var väldigt kompetent. Hade en fin närvaro och ett starkt uttryck. Det passade bra i rollen. Det är viktigt att man har någonting att säga med sin dans, säger han.

Den då tonårsgamla killen, som dansade den manliga huvudrollen, jobbar på Kungliga operan nu, säger Joseph Sturdy. Så är det i en högpresterande klass.

– Alicia var ambitiös. Jag märkte en nyfikenhet som är viktig. Hon var inlyssnande och inte alls rädd när det gällde tekniken. Man måste kunna ”go for it”.

”Lite som en superkraft”

Åtta år senare verkar Alicia Vikander fortsatt att ”go for it”. Joseph Sturdy tror att disciplinen från baletten har hjälpt till.

– Oavsett om man är skådespelare eller dansare är det viktigt att vara seriös, jobba hårt och lära sig att lyssna. Balett handlar mycket om rolltolkning och en absolut medvetenhet och kontroll över kroppen.

Efter Kungliga balettskolan försökte Alicia Vikander komma in på teaterhögskolan. Fem gånger sökte hon. Det gick inte. Hon flyttade till London, och bodde bland annat tillsammans med Caroline Hjelt. I dag ena halvan av den internationellt framgångsrika popduon Icona Pop.

”Folk tror att bara för att man är känd så är man naturligt extrovert. Alicia är inte det. Och det får människor att vilja veta mer. Hon förstår det inte själv, men det är lite som en superkraft”, säger Caroline till Vogue.

Blev bättre snabbt

Kritiker nämner ofta Alicia Vikanders – ballerinalika – närvaro och skörhet.

När regissören Lisa Langseth skulle hitta en skådespelare att gestalta Katarina – en ung kvinna som blir kär i en äldre man, i filmen ”Till det som är vackert” 2009, var det Alicias förmåga att gestalta styrka och skörhet på samma gång som fällde avgörandet.

Då hade Vikander ingen långfilmserfarenhet. Största rollen dittills var den privilegierade men bekymrade Göteborgstjejen Jossan i SVT-såpan ”Andra avenyn”.

– Hon var väldigt bra redan från början. Men hon hade gjort så pass lite, så jag provfilmade henne i alla stora scener om och om igen. Och hon blev så mycket bättre väldigt snabbt, säger Langseth till Kulturnyheterna.

–  Förmågan att prestera som hon gör tror jag också har att göra med att hon är skolad i klassisk balett. Jag har haft henne springande upp för bergstoppar med 40 graders feber, barfota i spöregn och hon gnäller inte en sekund.

Föräldrarna får läsa manus

För rollen i ”Till det som är vackert” fick Alicia Vikander en Guldbagge. Sedan tog det fart. Hon fick rollerbjudanden från Storbritannien.

– Det var många som ville träffa henne. I början läste hon alla manus och tyckte allt var spännande. Jag vet att jag tyckte att det var en del som hade lite dålig kvinnosyn, och det ville jag diskutera med henne, säger mamma Maria Fahl Vikander.

Alicia Vikander ringer fortfarande sina föräldrar för att diskutera filmroller.

– Jag och hennes pappa är väldigt glada, för så fort hon är allvarligt intresserad av ett manus så får vi läsa och vara bollplank. Nu får hon så mycket rollerbjudanden att hon kan välja bra manus. Det är en förutsättning. En skådespelare kan aldrig vara bättre än sitt manus.

”Följer henne överallt”

Under de fyra år Alicia Vikander har medverkat i internationella filmproduktioner, har skådisar som Jude Law, Keira Knightley, Benedict Cumberbatch, Juliane Moore och Michael Fassbender tackat ja till samma manus. Alltså några av världens mest eftertraktade och bäst betalda skådespelare.

2015 syntes hon i fyra internationella storfilmer, och prydde omslag till stora modemagasin.

– Nu står hon i centrum hela tiden och har en stab som följer med henne överallt. Det är klart att det påverkar en människa. Ändå tycker jag att hon står väldigt mycket med fötterna på jorden, säger Maria Fahl Vikander.

– Hela världspressen ska ha sitt. Hon går på röda mattor där det regnar kamerablixtar och journalister sticker upp mikrofoner i ansiktet på henne. I vissa perioder har hon åkt tre, fyra månader på turné för att möta pressen. Jag tror att det är det hon tycker är tuffast. Det sliter mest på henne.

”Ringde och skrek”

På söndag är Maria Fahl Vikander på plats som anhörig inne på hotell Beverly Hilton i Los Angeles. Där hålls Golden Globe-galan. Och där har Alicia Vikander möjlighet att vinna pris i kategorin Bästa kvinnliga huvudroll, för ”The danish girl”, och Bästa kvinnliga biroll, för ”Ex machina”. För samma roller i samma kategorier är Alicia nominerad till två BAFTA-priser senare i vår. Hon har världens ögon på sig.

– Hon ringde mig och skrek när hon blev Golden Globe-nominerad. Jag hörde inte vad hon sa. Hon är gullig så. Ringer mig och sin pappa först av alla nästan. Hon är bra på att ta hand om oss i den här karusellen, säger Maria Fahl Vikander.

Golden Globe 2016

Mer i ämnet
Mer Film
Mer Kultur
Mer Nyheter