Foto: Scanpix

Företags användning av Facebook granskas

Uppdaterad
Publicerad

Redan 2010 slog Datainspektionen fast att företag och organisationer har ett ansvar för vad besökare publicerar på deras sidor på sociala medier. I januari krävde Datainspektionen en lag mot näthat och nu ska tio organisationer granskas på nytt.

Tio organisationer valdes ut

Bland dem finns H&M, IFK Göteborg, RFSL och Bris, som har valts ut eftersom de är större aktörer och aktiva på Facebook.

– Om man tillhandahåller ett utrymme på ett social medium som Facebook, där besökare kan skriva inlägg som är kränkande i bemärkelsen att de strider mot personuppgiftslagen, då har man ett ansvar, säger juristen Nidia Larsson vid Datainspektionen.

– Det är viktigt att organisationerna är medvetna om det ansvaret och har rutiner för att hantera det, säger hon.

Debatt om näthat

Datainspektionens uppföljande granskning var planerad redan innan SVT:s Uppdrag gransknings program om näthat sändes i februari. Men efter näthatsdebatten är granskningen ännu mer aktuell, enligt Nidia Larsson.

– Nu känns det än mer angeläget. Det kanske inte är helt solklart inom alla organisationer att de har det här ansvaret. Det blev tydligt när debatten blossade upp, säger hon.

Syftet med personuppgiftslagen (PuL), som trädde i kraft 1998, är att skydda människor mot att den personliga integriteten kränks när deras personuppgifter behandlas.

Företag och organisationerna som Datainspektionen ska granska:

  • H&M
  • IFK Göteborg
  • RFSL
  • Bris
  • Svenska Naturskyddsföreningen
  • Svenska Postkodlotteriet
  • Fortum
  • Ticnet AB
  • Blocket
  • Comhem

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.