Såhär ska de nya finska frimärkena se ut. Foto: Itella/TT

Gayikon-frimärken släpps som planerat

Uppdaterad
Publicerad

Finska posten får kritik för sitt ganska vågade val av frimärkesmotiv. En namninsamling försöker stoppa Tom of Finland-märkena.

Den finska gayikonen och konstnären Tom of Finland, alias Touko Laaksonen, blir motivet på finska frimärken till hösten. Det statliga postverket Itella ska ge ut de tre frimärkena i september, med motiv som föreställer konstnärens karaktäristiska muskulösa mansfigurer.

”Frimärkskartan porträtterar en sensuell livskraft och att vara stolt över sig själv. Det kan aldrig bli för mycket av sådant i detta nordliga land”, sa den grafiska designern Timo Berry när nyheten släpptes under påskveckan.

Vill inte representeras

Men Berry får inte medhåll av alla. Nu har en namninsamling startats, med mål att stoppa de nya frimärkena. Såhär lyder ett par av argumenten i uppropet, fritt översatta från finska:

”Vi vill inte att Finland ska representeras med homoerotiska ämnen på inrikes- och utrikespost. Traditionellt har frimärken visat teman som är estetiskt vackra och kulturellt värdefulla för vårt land. Starka homoerotiska teman på frimärken är varken eller”.

Hittillls har nära 2.600 namn lagts till på listan.

Julfrimärken upprörde också

Finska posten, Itella Posti, överraskas inte av uppropet. Det klargör utvecklingsdirektör Markku Penttinen i ett mejl till Kulturnyheterna:

”Namninsamlingar är ganska populära i Finland, och vi möttes av en liknande senast när vi hade kaneldoft på våra julfrimärken. Vi vet att det finns åsikter både för och emot den här frimärkesutgåvan”.

Posten backar inte

Postverket kommer inte låta sig påverkas av protesten, meddelar Markku Penttinen, som också berättar att intresset för Tom of Finland-frimärkena är stort från länder som USA, Australien och Indien.

”De här frimärkena kommer att släppas som planerat den åttonde september”, skriver direktören.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.