Rapporten är gjord på uppdrag av RFSL Ungdom och ungdomsförbundet Sverok. Den visar mer exakt att 56 procent av 83 hbtq-personer som svarat på online-enkäten har negativa upplevelser kopplat till sexuell läggning när de spelat dator- eller tv-spel. 52 procent när det gäller könsidentitet.
Heteronormativt
De svarande uppger att de saknar karaktärer i spelen som kan ha en annan könsidentitet än kvinna eller man och karaktärer som kan bli förälskade eller ha sex med någon av samma kön.
– Hbtq-personer finns sällan representerade i dator- eller tv-spel. Det är ett osynliggörande av deras identitet eller läggning, säger rapportförfattaren Mattias Wennlund.
Skällsord
Många av de tillfrågade är också kritiska mot att ord som ”gay” och ”homosexuell” används som skällsord av andra spelare i onlinespel.
– Flera har därför slutat spela tillsammans med andra, så att de slipper utsättas för det, säger Mattias Wennlund.
Vilka andra konsekvenser kan det få?
– I spelvärlden är det ju meningen att man ska kunna leva ut fantasier och faktiskt få utforska sin identitet. När man inte får det kan man känna sig ledsen eller uppgiven.
”Föra arbetet framåt”
Rapporten som offentliggörs i morgon, på Regnbågsfestivalen i Malmö, kommer att användas för att ge spelutvecklare, spelare och journalister mer kunskap om vad som behöver göras för att förbättra situationen för hbtq-gamers.
– Det är viktigt att ha de samlade berättelserna för att kunna föra arbetet framåt, säger Rebecka Prentell, Sveroks ordförande.