2015 har på många sätt varit ett ganska normalt konst- och designår – inga nya, konströrelser i sikte och inga nya megastjärnor på designhimlen. Men avsaknaden av nya, intressanta visioner har samtidigt inneburit att de stora namnen bara blivit ännu större.
Årets bästa utställningar blev symtomatiskt nog Yayoi Kusama på Louisiana och Guy Bourdin på Fotografiska. Två geniala kreatörer vars originella idéer revolutionerade respektive genre redan på 60- och 70-talet.
Men den förlamande avsaknaden av nya visioner har inte begränsats till utövarna utan har i ännu högre grad gällt beslutsfattarna på konst- och designområdet. För trots att utbildningsministern Gustav Fridolins tal i Almedalen hyllade Makerrörelsen – som varit en central drivkraft i designvärlden under de senaste åren – har det blivit mest snack och lite verkstad.
I våras presenterade kulturdepartementet till exempel en promemoria som föreslog att Arkdes skulle slås ihop med Moderna Museet; en fullständigt horribel skrivbordsprodukt som snabbt skrinlades efter att en lång rad remissinstanserna gått i taket. Men skam den som ger sig – i oktober dök Alice Bah Kuhnke upp igen med en helt ny utredning: Gestaltad livsmiljö som istället föreslog att Arkdes skulle läggas ner.
Trots att arkitektur och design förändrade livsvilkoren för miljoner människor i västvärlden under 1900-talet så har politikerna inte förstått vilken central roll Arkdes kan spela i framtiden. Men just när det ser som mörkast ut skymtar plötsligt en ljusning – i vår kommer museet faktiskt att öppna en utställning som ska ”visa hur arkitektur och design bidrar till bra bostäder för alla”.
Projektledare för BO. NU. DÅ. är Dan Hallemar – chefredaktör på tidskriften Arkitektur – vilket naturligtvis bådar gott. Så redan i mitten på mars kan både kulturministern och den breda allmänheten förhoppningsvis besöka ett Arkdes vilket fungerar som det var tänkt; som ett slags pedagogisk plattform för iscensättningar och diskussioner om hur vi ska leva och bo i framtiden. Och det var ju verkligen på tiden.