Foto: Bon

Kulturnyheterna recenserar modeveckan

Uppdaterad
Publicerad

Nu har modeveckan äntligen börjat fokusera på framtiden. Den långa lågkonjunkturen – som bland annat inneburit att deras multinationella huvudsponsor hoppat av – har helt enkelt tvingat arrangörerna att tänka om och satsa på unga, oetablerade formgivare som inte säljer så mycket, men är väldigt kreativa.

Ett exempel är Ida Klamborn som slog igenom i vintras med en feministisk armé i rosa och cerise camouflagetoppar.

Klamborns nya kollektion är lite softare – en sorts flowerpower-uniformer dekorerade med en graffiti-inspirerad lilja mixat med paljettförsedda toppar i armégrönt. Ett slags sublim balansgång som fångar vår motsägelsefulla samtid perfekt.

60-talsoptimism

En annan nykomling är Isabell Yalda Hellysaz som inspirerats av det optimistiska 60-talet med futuristiska former och silverdetaljer. Men till skillnad från då, så arbetar Hellysaz för hand vilket känns betydligt mer hållbart. Framtidsoptimism men utan slit och släng alltså – det är ju precis vad vi behöver i dessa tider.

Ännu mer imponerande är Minna Palmqvist som går från klarhet till klarhet. Hennes nya kollektion handlar om vad kvinnor bör göra med sina kroppar för att accepteras socialt – som till exempel skönhetsbehandlingar eller operationer. Pilarna tryckta på plaggen visar helt enkelt hur man fixar till sig. Vilket tur att man är kille!

Finanskrisens framsida

Många av er är säkert bra trötta på finanskrisen – men det är inte jag. Det är nämligen under lågkonjunkturer som vi tvingas ifrågasätta vår omvärld; vilket höstens modevecka bevisar.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.