Beyoncé under VMA-galan i New York. Foto: TT

Plagiatanklagelser biter inte på Beyoncé

Uppdaterad
Publicerad

Filmaren stämde Beyoncé för plagiat.

Nu beslutar amerikansk domstol att ärendet läggs ner.

Superstjärnan är oskyldig – och inte heller den svenska koreografen Alexander Ekman tar sitt plagiatärende vidare. För nu, i alla fall. ”Jag tänker lägga min tid på att skapa nya saker”, säger han.

Regissören och filmaren Matthew Fulks kände igen sin kortfilm Palinoia från 2014, i Beyoncés visuella video Lemonade, som släpptes i våras. Särskilt 39 sekunder från Beyoncés trailer för albumet, är misstänkt lika hans film, tyckte Fulks, som bestämde sig för att gå till domstol i ärendet. Kravet var skådestånd i form av del av intäkter från Lemonade.

I slutet av juli bad Beyoncés advokater rätten att inte ta upp fallet.

Likheterna mellan Palinoia och Lemonade är ett ”skolboksexempel på vad som inte utgör ett juridiskt underlag för intrång av upphovsrätten”, skrev de i ett utlåtande.

Nu har amerikansk domstol hörsammat superstjärnans advokater, och meddelar att fallet inte kommer att tas upp, skriver The Hollywood reporter.

”Verkar ha gått efter koreografer”

Den svenska koreografen Alexander Ekman kände också igen delar av sitt verk i en aktuell Beyoncéproduktion: världsturnén Formation tour.

I ett av konsertens sista nummer rör sig artistens dansare i vatten, på ett sätt som påminner om Ekmans koreografi The Swan Lake. En föreställning nyligen sattes upp på operan i Oslo. Att Beyoncés team dessutom tagit del av koreografin i uttalad jakt på inspiration, gör inte misstankarna svagare.

Han har följt Matthew Fulks process mot Beyoncé, men tycker personligen inte att likheterna mellan kortfilmen och det visuella albumet är så slående.

– Just det här tycker jag inte är jättelikt, jag tycker mest att hon verkar ha gått efter koreografer. Det finns väldigt många sådana som sett delar av sina verk använda av henne. Men jag anklagar ingen. Jag tycker att Beyoncé är fantastisk – det är bara viktigt att lyfta diskussionen, säger han.

Välkomnar samarbete istället

– Det handlar om sättet vi arbetar på nu förtiden. Med moodboards och kreativitet. Och det handlar om hela hennes team, hela industrin. Det här är en jätteunderhållningsmaskin.

Den maskinen är svår att utmana, tror Alexander Ekman, som själv inte tänker inleda någon rättsprocess rörande plagiat mot Beyoncé. Nu i alla fall.

– Jag tänker lägga min tid på att skapa nya saker istället. Beyoncé får gärna höra av sig om hon vill jobba ihop, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.