Årets deltagare i ”Så mycket bättre”. Foto: TT

Mallade roller i ”Så mycket bättre”

Uppdaterad
Publicerad

Eva Dahlgren ångrade sig, Kajsa Grytt blev hatad och Petra Marklund blev folklig.

När sjätte säsongen av ”Så mycket bättre” drar igång, har bilden av programmet förändrats i branschen, säger artisterna. Men produktionen har fortfarande förväntningar på vem som ska spela vilken roll i gänget för dramaturgins skull.

Pensionat Grå gåsen på Gotland är jätteuppbokat en sommarvecka om året.

Då glider TV4:s flaggskepp på underhållningshavet in.

I år medverkar åtta artister i ”Så mycket bättre”. Lisa Nilsson, Niklas Strömstedt, Sven-Bertil Taube, Jenny Berggren, Miriam Bryant, Kleerup och duon Ison & Fille.

”Firandet av äldre generationer”

Det är sjätte året den från början nederländska produktionen görs i Sverige. ”The best singers” är poppis även i de andra nordiska länderna och i Tyskland, där den nyligen belönades med ett prestigefullt tv-pris.

– Det handlar mindre om musik och mer om firandet av äldre generationer, och äldre generationer som får möjlighet att lära känna yngre generationer. Visa respekt. Det blir både ett firande av en gammal låtskatt och en vitalisering av gamla uvar som egentligen kanske har passerat sitt bäst-före-datum, säger Michael Rübsamen, doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet.

”En pr-kvinnas dröm”

Tidigare säsonger har artisterna erbjudits 300.000 kronor i gage för att vara med i ”Så mycket bättre”. I år vill Martin Nygren, exekutiv producent på TV4, inte berätta hur många kronor i lön det rör sig om.

– Det är ett bra gage men de stora pengarna kommer sedan i samband med att musiken släpps, säger han.

Och nog vet skivbolagen det. Efter programmen dyker artisternas tolkningar snabbt upp på Spotify. Många klättrar snabbt till sig höga listplaceringar.

– Det är urmycket exponering, som en pr-kvinnas dröm. Det är därför alla skivbolagsmänniskor och allt mediefolk blir lite som hyenor framåt ”Så mycket bättre”-castingen, säger Lisa Nilsson.

Ändrad inställning

Hon har fått frågan om att vara med tidigare, men tackat nej. I början betraktades programmet med skepsis i branschen, säger hon, men den inställningen har förändrats.

– Innan första säsongen kändes upplägget lite konstigt och man undrade vad de ville, men sedan har man tittat och tänkt att, ja, det här är någonting man väntat på. Jag med.

”Så mycket bättre” ligger i prime time-tablån, lördagar klockan åtta. Mellan en och två miljoner tittar.

– Ibland ligger vi över två, säger Martin Nygren.

– Vår erfarenhet är att de här stora programmen klarar sig ganska bra fortfarande. Den där osthyveln har inte riktigt gått lika hårt åt tv-tittandet när det gäller den här stora, kända formen.

Förväntningar på roller

Därför har annonsörerna inte flytt än.

Martin Nygren räknar med att ”Så mycket bättre” ska kunna fira tioårsjubileum, men programmet är inte ensamt om sin form.

”Stjärnorna på slottet”, ”Pluras kök”, ”Jills veranda” och ”En clown till kaffet” är exempel på andra tv-program vilka bygger på modellen ”kändis intervjuar kändis”.

Producenterna utformar, naturligtvis, gruppkonstellationen efter sniff på bra tv.

Lisa Nilsson vet om det.

– Vi hade olika roller. Jag vet inte, men jag skulle kunna spekulera i att man hade förväntningar på vilka roller vi skulle ta, säger hon.

”Nu gråter vi”

– Med det sagt är var inte nödvändigtvis så att vi tog dem. Eller vi kanske gjorde det utåt sett, men vi kunde prata om det: ”nu känns det som att jag porträtteras så här, och jag vet inte jag vill det”. Det fanns en sådan diskussion när kamerorna var av.

Vilken är din roll?

– Jag förväntar mig inget annat än jag ska vara den känslomässiga, lite trygga. ”Vilka fina låtar, nu gråter vi”.

Bortsett från kommersiell framgång har artisternas ”Så mycket bättre”-medverkan slagit olika ut.

Eva Dahlgren berättade i podcasten Värvet att hon ångrade sin medverkan 2011. Kajsa Grytt, som var med i förra årets upplaga av programmet, vittnade efteråt om ”en jävla hatmobb” i sociala medier.

Samtidigt har Gotlandsveckan banat väg för sprakande framgång. Petra Marklunds karriärmässiga framgångsgraf pekar spikrakt uppåt sedan första säsongen 2010, då hon fortfarande gick under artistnamnet September.

”Kommer att få mentorsrollen”

Michael Rübsamen har tidigare forskat om TV4-programmet ”Let’s dance”, och dramaturgin kring när kända människor ska ta sig an någonting nytt i underhållningssyfte. Likheterna med ”Så mycket bättre” är många, tycker han.

– Vilka är strategierna för att skapa relationer till publiken? Hur bygger man sympati?

En stor del av upplägget bygger på rollfördelningen, i vilken Lisa Nilsson förväntar sig uppdraget som ”trygg punkt”.

– Hon kommer att vara en av dem som får mentorsrollen. Och Sven-Bertil Taube naturligtvis, alla kategorier! Niklas Strömstedt med, säger Michael Rübsamen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.