Rihanna och Madonna är några av världsstjärnorna som ansluter sig till den nya musiktjänsten. Foto: AP/TT

Världsstjärnorna satsar på Jay-Z:s streamingtjänst

Uppdaterad
Publicerad

På fredagen lanserade Jay-Z sin nya musiktjänst Tidal, en Spotify-utmanare som snabbt fått stort internationellt stöd av artisteliten.

Kanye West, Beyoncé, Rihanna, Madonna, Calvin Harris, Nicki Minaj och  Daft Punk gick på förmiddagen ut i sociala medier och gjorde reklam för den nya tjänsten.

”Tillsammans kan vi vända vinden och skapa musikhistoria. Börja med att byta ut din profilbild mot blått”, skriver Kanye West på Twitter, en uppmaning som snabbt fått gehör: Coldplay, Deadmau5 och Usher har tillsammans med de ovannämnda artisterna färgat sina Twittekonton blå under fredagen.

Tidal

Norsk förlaga

Musiktjänsten är en sammanslagning av de norska musiktjänsterna Tidal och Wimp, vars ägare Aspiro Jay-Z köpte i februari för 464 miljoner kronor. Ambitionen är enligt rapparen att skapa en musiktjänst som ger mer intäkter till artisterna. Musiktjänsten kostar i nuläget drygt dubbelt så mycket som sina konkurrenter Spotify och Deezer.

Taylor Swift blev för några veckor sedan en av de första artisterna som anslöt sig till Tidal, efter att ha tagit bort all sin musik på Spotify i protest mto att musiktjänsten erbjöd hennes musik gratis i sin reklamfinansierade version.

Spotify-utmanare?

Flera svenska medier har under dagen rapporterat om att bland andra Kanye West, Madonna och Daft Punk kommer att släppa ny musik exklusivt för Tidal, medan Spotify-användare kan komma att få vänta, enligt uppgifter till tekniksajten Breakit.

Spotify avfärdar inte omedelbart uppgifterna, men skriver i ett mejl till SVT:

”Vi vill erbjuda all världens musik på vår tjänst, men det har varit sporadiska begränsningar på Spotify ända sedan tjänsten skapades. Vi har haft de senaste albumen från Kanye och Madonna tillgängliga, så att man kan enkelt se att bortfall från tjänsten är mycket begränsade. De senaste släppen av Drake, Kendrick Lamar med flera, visar precis hur väsentligt det är för deras egen karriär att finnas tillgängliga på Spotify. Vilket i sin tur är väsentligt för skivbolagens egna framgång.”

Tidal vill inte kommentera uppgifterna, utan hänvisar till en presskonferens med Jay-Z som kommer att hållas klockan 23.00, där ”alla spekulationer kommer att redas ut”.

Spotify är i dag en av världens största musiktjänster, med över 60 miljoner användare världen över. Tidal har i nuläget drygt en halv miljon användare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tidal

Mer i ämnet