Fänkålsteet Weleda Mother's Tea marknadsförs mot ammande kvinnor. Foto: TT

”Amnings-te” går emot Livsmedelsverket varningar

Uppdaterad
Publicerad

Livsmedelsverket varnar gravida och ammande kvinnor från att dricka te med fänkål. Ändå marknadsförs fänkålsteet Weleda Mother's Tea mot ammande kvinnor och säljs i både naturläkemedelsbutiker och apotek.

Varningen beror på en rekommendation från europeiska myndigheten för läkemedelssäkerhet (EMA) som gäller alla fänkålsteer.

Ämnena som frigörs vid framställningen av fänkålsteer har inte kunnat bevisas vara ofarliga för små barn. Därför väljer EMA att avråda alla gravida och ammande kvinnor från att dricka teet. En avrådan som Livsmedelsverket ställer sig bakom.

Olaglig marknadsföring

Men trots Livsmedelsverkets varningar fortsätter en rad butiker att sälja fänkålsteet som ett te rekommenderat för just ammande kvinnor.

När SVT Nyheter handlar en förpackning av teet i en naturläkemedelsbutik är det ingen som berättar för oss att det finns uppgifter om att ammande kvinnor avråds från att dricka det. Inte heller finns det någon varningstext på förpackningen. Istället står det: ”Kan drickas från slutet av graviditeten och under hela amningsperioden”.

På tyska går det att läsa vidare om teets hälsofrämjande effekter för ammande kvinnor och man rekommenderas att dricka tre koppar per dag.

Vidare hittar vi teet i flera olika naturläkemedelsbutiker på stan och en snabb sökning på nätet ger ett tiotal träffar hos olika återförsäljare som marknadsför teet som just ett amningste. Men att marknadsföra teet som ett amningste strider mot livsmedelslagstiftningen, säger Livsmedelsverket.

– Man får inte marknadsföra teerna på det här sättet och vi ser mycket allvarligt på det eftersom vi avråder just ammande och gravida från att dricka den här produkten. Det uppfyller inte kraven i lagstiftningen, säger Anna Wedholm Pallas.

Även apotek säljer teet

En annan återförsäljare av Weledas Mother's Tea är Apotea, ett apotek på internet. Fram till början av veckan marknadsförde man teet som ett amningste på sin hemsida, men sen vi börjat ställa frågor om teet har man ändrat märkningen till Weleda Mother's Tea.

Varför bytte ni namnet nu?

– Därför att tillverkaren har bytt namn och vi hade inte uppmärksammat det så därför bytte vi till det korrekta namnet, det var en miss från vår sida, säger Pär Svärdson, vd och grundare av Apotea.

Pär Svärdson framhåller att man hela tiden varit tydliga på sin hemsida med Livsmedelsverkets rekommendationer. På produktsidan för Weleda Mothe's Tea redogör man tydligt för EMA:s och Livsmedelsverkets varning bredvid texten om själva produkten.

Men kan du förstå att det framstår som märkligt att ni först har en säljande produkttext som följs av en text som är en direkt avrådan från att använda produkten?

– Vi avråder inte från att använda produkten när man inte ammar.

Men det är väl ganska tydligt att det här teet riktar sig till just ammande kvinnor?

– Jag håller absolut med om att det finns en tvetydighet i det som vi inte borde vara en del i och därför ska vi nog ompröva den här frågan och om vi ska sälja den här produkten över huvudtaget.

Producenten ifrågasätter varningen

Från producentens sida ser man inga problem med att fortsätta uppmana ammande kvinnor att dricka teet. Man hänvisar till en annan studie som visat att mängden eventuellt farliga ämnen som frigörs i teet finns i så pass låga doser att det inte utgör någon fara för varken mamman eller barnet och att det inte heller finns några bevis för att dessa ämnen skulle överföras till barnet. Man framhåller också fänkålens fördelar, framförallt som mjölkstimulerande.

– Jo, vi bryr oss om de rekommendationer som finns men när vi också har information och studier som visar på att de rekommendationerna kan vara tvivelaktiga så väljer vi att ha kvar de ingredienserna i det teet, säger Emma Bergkvinst, nordisk marknadschef på Weleda.

Livsmedelsverket utreder frågan

Men från Livsmedelsverkets sida ser man mycket allvarligt på hur teet marknadsförs både på förpackningen och i handeln.

– Vi har redan börjat titta på vilka företag det är som säljer det här teet och vi kommer kontakta företagen och kräva att de ändrar sin märkning, säger Anna Wedholm Pallas.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.