SVT:s ekonomikommentator Jan Nylander. Foto: SVT

Analys: Nya modellerna bakom vinstmaskinen

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Nu kan Volvo Cars skörda frukterna av sitt gigantiska investeringsprogram. Det är de nya bilmodellerna som förvandlat biljätten från ett förlustföretag till en vinstmaskin där de stora pengarna kommer i år och de kommande åren.

När Ford sålde Volvo till det kinesiska företaget Geely var det ett bolag i kris och det var många som räknade ut biljätten från Göteborg. Då var Volvo en liten del i den globala biljätten Fords program och fick inte de resurser som behövdes utan företaget fick leva med ett allt äldre modellprogram.

Den stora frågan var därför hur Volvo skulle kunna överleva då det krävdes enorma investeringar för att få Volvo på fötter igen. I dag kan man bara konstatera att ledningen klarat av balansgången att lyckas sälja allt äldre bilmodeller samtidigt som 75 miljarder kronor har investerats i att ta fram en ny generation av bilmodeller.

Volvo cars

Lyckas även i USA

Nu kan bolaget börja skörda frukterna. Den första modellen släpptes förra året: XC 90. Det är Volvos nya lyxbil som i värstingversionen kostar över en miljon kronor. Den har blivit en försäljningssuccé och sålt i nästan 90 000 exemplar.  

Det är också denna modell som förklarar en stor del av vinstuppgången. För stora delen av Volvos vinst förra året kommer från årets tre sista månader då Volvo tjänade över 3,5 miljarder kronor. Och anledningen är att det är på de dyraste bilmodellerna som marginalerna är som störst.

Positivt för Volvo är också att ledningen nu börjar få ordning på försäljningen i USA som tidigare varit ett problembarn. Det gör att framtiden ser ovanligt ljus ut för biljätten från Göteborg.

Svårt att fortsätta strategin

För som siffrorna från årets tre sista månader antyder så kommer vinsten i år att fortsätta att stiga med raketfart. Dessutom ska Volvo börja sälja ersättaren till Volvos storsäljare i Sverige, V70.  Det handlar om en lyxigare modell med högre prislapp och bättre marginaler.

Därmed fortsätter Volvo Cars sin resa mot att bli ett prestigemärke och det kan bli ett problem för alla svenskar som är Volvoägare. För medan Volvo varit den svenska folkbilen och dominerat marknaden har det sett helt annorlunda ut i resten av världen.

Där har Volvo varit ett udda lyxmärke för folk med pengar som vill sticka ut. Det kommer att bli svårt för Volvo att fortsätta med denna tvådelade strategi, folkbil i Sverige och lyxbil utanför Sveriges gränser.

Och även om Volvos VD Håkan Samuelsson förklarade för mig att man inte vill överge sin hemmamarknad är det svårt att se hur ett bolag som satsar allt mer på att bli en lyxbil kan få svenskar med normala inkomster att betala för det.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Volvo cars

Mer i ämnet