Prisskylten ändrar pris beroende på hur ofta du handlar

App ska ge makt åt konsumenten

Uppdaterad
Publicerad

Vi kommer ge ifrån oss ännu mer känslig information till butikerna om oss själva i framtiden tror forskarna. Men genom en app ska konsumenterna få mer makt.

– Vi tror att det är väldigt viktigt att vi i en framtid kommer till det stadium där kunden äger sin egen information, säger Malin Sundström, handelsforskaren på högskolan i Borås.

I en till synes enkel butik inne på högskolan i Borås ryms framtidens teknik. Här berättar tröjan på väggen för dig att det var just den du sökte på på Internet för några dagar sedan. Prisskylten ändrar pris beroende på hur ofta du handlar, och butiken berättar för dig att du är allergisk mot en viss vara.

Framtidens teknik

Detta är teknik som kan vara verklighet i butikerna inom en snar framtid. Malin Sundström är övertygad om att vi som konsumenter kommer bli mer villiga att ge oss ifrån känslig information till butikerna framöver för att få det bekvämt när vi handlar. Men allting handlar om hur mycket vi som kunder själva väljer att ge ifrån oss.

Jakten på konsumenterna

– Det kommer vara centralt i framtiden, att det är kunden som bestämmer det här, säger Malin Sundström.

Allergier och sjukdomar

Just nu utvecklar högskolan i Borås en app som du som kund själv kan fylla med information som allergi, sjukdomar, bantningsambitioner, intressen och klädstorlekar. Detta för att du inte ska handla produkter som du inte borde – men det kan också hjälpa butikerna med riktad reklam. Information som kön, ålder och adress samlas redan idag in om oss i vissa butiker och stadskärnor.

Jagar information

Men med appen som just nu utvecklas på högskolan i Borås ska du därför också kunna välja alternativet att bli helt och hållet anonym.

– Företag ska inte jaga en massa information om dig utan du ska själv bestämma det, säger Malin Sundström.

#konsumentjakt

SVT granskar just nu hur ny teknik används för att kartlägga oss som konsumenter – diskutera under #konsumentjakt i sociala medier.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Jakten på konsumenterna

Mer i ämnet