Förhandlingarna pågick under hela natten och deadline för strejken flyttades fram, först till midnatt och sedan till kl 8 på torsdagsmorgonen. Men det dröjde ytterligare en timme innan parterna till slut kunde enas om ett 1-årigt avtal.
”Modernt avtal”
Arbetsgivaren SAS har krävt att piloterna går med på ett mer flexibelt avtal så att de kan flyga mer när kunderna vill resa och mindre under lågsäsong. Bolaget hävdar att det nya avtalet garanterar det och ger därmed SAS möjlighet att hävda sig i den tuffa konkurensen.
– Vi kan bättre utnyttja vår produktionskraft och flyga på sommaren dit kunderna vill och när de vill det. Det är en radikal förändring av ett avtal som funnits mycket länge, säger SAS vd Rickard Gustafsson till SVT Nyheter.
Normal trafik från 14
För att undvika att strandsätta resenärer hade SAS ställt in drygt 100 flygningar under onsdagen och torsdagsmorgonen. Enligt Gustafsson blir det inga fler inställda avgångar och från kl 14 kommer trafiken att flyta normalt.
SAS är mycket nöjda med att lyckas undvika en strejk som hade kunnat bli mycket kostsam för bolaget som länge haft det tufft ekonomiskt. Så sent som i februari bröt en vild strejk ut i Danmark med 334 inställda flygningar som följd och en beräknad kostnad på 50 miljoner kronor.
Pressat pilotfack
Även Pilotfacket säger sig vara nöjda med dagens avtal, trots att det förhandlats fram under stark press. Framförallt är det långlinjepiloterna som har fått ge sig när det gäller arbetstiderna.
– Det har varit en tuff process, men å andra sidan har vi lyckats sänka arbetsbelastningen något för våra kortlinjepiloter. När det gäller att arbeta mer under högsäsong har vi tagit fram ett slags säsongsdeltider som gör att SAS får större andel av sin arbetskraft på sommaren, säger Peter Larsson, ordförande för svenska pilotföreningen SPF.
Jobba mer på sommaren
För piloternas del innebär avtalet att antalet arbetsdagar per år minskar något men att man i gengäld måste jobba fler dagar under sommaren. När det gäller löneökningen fick facket nöja sig med 1 procents påslag under perioden. Det nya kollektivavtalet gäller från i dag och ett år framåt och har också rört anställningsformer.
– Många flygbolag väljer i dag anställningsformer som vi inte är vana vid i Skandinavien och som vi i SAS inte ställer oss bakom. Därför är det väldigt glädjande att vi hittat en lösning där våra duktiga piloter kan behålla anställningen i flygbolaget med villkor som vi är vana vid i Skandinavien, säger SAS vd Rickard Gustafson.