H&M, som är världens näst största klädföretag efter spanska Inditex, redovisar en vinst före skatt på 8.435 miljoner kronor för perioden mars-maj, det andra kvartalet i företagets brutna räkenskapsår. Motsvarande period 2014 gjorde bolaget en vinst på 7.643 miljoner kronor.
Försäljningen utvecklades bra med tanke på förutsättningarna, skriver vd Karl-Johan Persson i en kommentar. –Vi mötte starka jämförelsetal, ett ovanligt kallt vårväder på många av våra viktiga europeiska marknader samt negativa kalendereffekter”.
Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 8.484 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning, marginellt under det redovisade resultatet.
Men på börsen blev domen hård. Aktien föll över två procent i den inledande handeln, mest av storbolagen.
Omsättningen uppgick till 45.867 miljoner kronor, jämfört med 37.827 miljoner kronor ett år tidigare.
Valutan fortsätter att spela H&M i händerna vad gäller omsättningen, som ökade tio procent mätt i lokala valutor men 21 procent i svenska kronor. Samtidigt ökar den starkare dollarn bolagets inköpskostnader.
Ökad försäljning
Försäljningen i juni har hittills ökat med 14 procent, mätt i lokala valutor, i jämförelse med motsvarande period i fjol.
Expansionen fortsätter för bolaget. Under perioden har H&M öppnat åtta nya onlinemarknader: Polen, Portugal, Rumänien, Tjeckien, Bulgarien, Slovakien, Ungern och Belgien.
”Samtliga har fått ett mycket bra mottagande”, skriver Persson.
H&M satsar på att öppna totalt 400 fysiska butiker, netto, under räkenskapsåret.