XC90 presenterades i dag på en förhandsvisning i Stockholm. Bilen ska vara större, lättare och bensinsnålare än sin föregångare. Målgruppen är stora familjer och personer som vill kunna lasta rejält i bilen.
– XC90 är jätteviktig för Volvo. Gamla XC90 var den absolut största modellen i USA. För att komma tillbaka i USA behövs den här bilen, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.
Som mest hoppas Volvo nå upp till 80.000 bilar årligen. En tredjedel förväntas säljas i just USA, andra viktiga marknader är Kina och Ryssland.
”Vi gör stora investeringar i Torslanda”
Bilen, som är utvecklad i Sverige, ska byggas i Torslanda.
– Vi gör stora investeringar i Torslanda. Vi bygger upp en kapacitet på 300.000 bilar vilket är ett rejält kliv uppåt. I dag ligger vi på 200.000, säger Håkan Samuelsson.
Vad innebär det här för jobben?
– Nu växer vi ganska snabbt, och fortsätter vi att växa och behöver kapaciteten i Göteborg så blir det nyanställningar.
Den billigaste versionen av nya XC90 kommer att kosta nära en halv miljon kronor.
Har folk verkligen råd?
– Volvo har en palett med bilar. Vi har mindre, billigare bilar. Det här är vår största och mest värdefulla bil och den blir ju också dyrast. Vi vill gå in i det segmentet som finns för stora SUV-bilar.