För snart två år sedan gick Saab i konkurs och fabriken i Trollhättan stannade. Tusentals människor förlorade jobbet och fortfarande idag har Trollhättan landets högsta arbetslöshet. Men nu rör det sig i fabriken igen och den nya ägaren säger att hjulen snart ska rulla igen.
Jättefabriken stannade
En gång i tiden var det full fart i bilfabriken som brukade kallas ”Europas modernaste”. Som mest byggdes det runt 100.000 bilar om året där.
Vid ett besök i fabriken idag känns de mest fartfyllda åren väldigt avlägsna. Efter Saabs konkurs har aktiviteten och just nu är det nästan mer fart vid arbetsförmedlingen i Trollhättan. Vid öppningstid köar unga som letar efter ett första jobb tillsammans med gamla Saab-arbetare.
– Det finns de som har jobbat på Saab i hela sitt liv. Det är klart att de har det svårt även om de är jättekompens på det de tidigare gjorde så kanske inte den sortens jobb finns idag, säger Anders Paulsson, chef på Arbetsförmedlingen i Trollhättan.
Högst arbetslöshet i landet
Över tre och halvt tusen jobb försvann vid konkursen 2011. Då hade redan tusentals anställda fått gå vid tidigare nedskärningar och många av Saabs underleverantörer tvingades också att sparka folk. Resultatet blev att arbetslösheten i Trollhättan steg ordentligt. Idag är den högst i Sverige och ligger på 15,7 procent. Det är ungefär dubbelt så högt som genomsnittet i landet och många som SVT talar med på stan vittnar om en tuff period sedan fabriken stängde.
Hur upplever du att arbetsmarknaden har varit här sedan Saab i gick i konkurs?
– Fruktansvärd, jättesvårt att få jobb, säger Sirpa Eide.
– Det är många som har fått en andra chans att göra saker som ger mycket mer än stå inne i en fabrik. Det ser jag som positivt, men det är ju aldrig bra när så många jobb försvinner, säger Glenn Kindberg.
– Det är mycket arbetslöshet och kommunen och Arbetsförmedlingen har inte gjort så mycket, säger Kamo Hamid.
Allt är inte nattsvart i Trollhättan. Många som blev av med jobben 2011 har hitta nya jobb, startat eget eller sökt sig till andra orten som Göteborg.
– Trots höga siffror så känns det positivt, det händer mycket och många går ut i arbete, säger Anders Paulsson, chef på Arbetsförmedlingen i Trollhättan.
Snart startar produktionen
Fabriken ägs numera av företaget Nevs, National Electric Vehicle Sweden, som ska börja tillverka den gamla Saab-modellen 9-3 igen. De har redan gjort en provserie och har slutit avtal med underleverantörer. De tror att hjulen snart rullar igen.
– Det kommer gradvis börja igen om ett par veckor. Och kommer du tillbaka om ett år så kommer det vara en större intensitet i fabriken, säger Nevs tillförordnade vd Mattias Bergman.
Först ska man bygga en 9-3-modellen med bensinmotor sedan finns det planer för en variant med elmotor. Framförallt är siktet inställt på den kinesiska marknaden men företaget tror också att de europeiska kunderna är intresserade.
Kina viktig marknad
Men även om planerna är långt gågna så finns det fortfarande frågor. En viktig fråga är, vill kunderna verkligen köpa en uppdaterad version av en gammal Saab-modell? Om det blir så, kommer jobben i fabriken tillbaka då? En gång i tiden arbetade flera tusen personer där, idag har Nevs några hundra anställda.
– Vi har en viktig roll i Trollhättan, Saab Automobile var tidigare den största arbetsgivaren. Vi kommer att rekrytera i den takt som vi behöver. Och antalet beror på den takt som kunderna köper våra produkter, säger Nevs tillförordnade vd Mattias Bergman.