Allt fler använder sina mobiler för shopping. Foto: TT

Kraftig ökning för shopping via mobilen

Uppdaterad
Publicerad

Nätköpen via mobiltelefon ökar i mycket snabb takt. Hos en av de största e-handelsaktörerna står mobilköpen nu för en femtedel av affärerna.

– Vi ser att mobiltelefonen blir viktigare. Och att då ha en strategi för hur man ska möta kunden i mobilen, det blir väldigt viktigt, säger detaljhandelsexperten Jonas Arnberg.

Statistik från Klarna, verksamt inom betalningslösningar för e-handeln, visar att andelen köp från mobiler sedan i höstas har ökat från 10 procent till drygt 20 procent. Om även surfplattor räknas in så står de mobila köpen nu för över en tredjedel av det totala antalet nätaffärer.

Siffrorna bygger på cirka 1,2 miljoner nätköp i Sverige under perioden oktober 2013-juli 2014.

Responsiv design

En förklaring till den kraftiga ökningen är, enligt Klarna, att allt fler e-handelsföretag anpassar sina nätbutiker för mobilen. Många använder så kallad responsiv design, som gör att sajten ser bra ut oavsett om den öppnas i dator, surfplatta eller mobil. Men enligt Arnberg så är e-handeln långt ifrån i mål när det gäller den mobila anpassningen.

– Det kan vara så att varor måste presenteras på ett helt annat sätt i mobilen, kanske som topplistor eller vad det nu kan vara. För man orkar inte klicka lika mycket i mobilen som på datorn. Där tror jag man har något att fundera på.

Verktyg för research

Jonas Arnberg tycker att det överhuvudtaget är för tidigt att tala om ett genombrott för den mobila e-handeln. Kanske är det så, funderar han, att mobilen i högre grad kommer att användas som ett verktyg för efterforskningar inför köp i fysiska butiker.

– Man får inte bara satsa på mobil e-handel. Det kanske är bättre att se mobilen som en del i en digital strategi, som för kunderna till butiken eller till datorn, säger han.

Fakta: Vanligast bland unga

  • Under första kvartalet använde 14 procent av de som e-handlade någon gång sin mobiltelefon för att göra köpet, enligt den senaste e-barometern. Vanligast var den mobila nätshoppingen i åldersgruppen 18-29 år.
  • Enligt samma rapport väntas den svenska e-handeln i år omsätta totalt 42,5 miljarder kronor, 15 procent mer än i fjol.
  • Undersökningen bygger på uppgifter från 385 e-handelsbolag och 1 180 konsumenter.
  • E-barometern tas fram av Postnord, branschorganisationen Svensk Digital Handel och analysföretaget HUI Research.
  • Källa: TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.