De besparingsåtgärder som pågår, vilka bland annat har inneburit att 400 anställda förlorat jobbet, möjliggör de prissänkningar som nu införs.
– Vi kommer att se över hela vår prisstruktur. Detta är ett sätt för oss att öka vår konkurrenskraft och attrahera ännu fler resande, säger vd Crister Fritzson.
Det första steget är att lägstapriset i första klass på SJ:s snabbtåg sänks med 100 kronor, och 15 procent lägre priser på återbetalningsbara biljetter i första och andra klass. Under hösten fortsätter översynen av priserna.
Kostsam garanti
Bolaget har även kortat restiderna på vissa avgångar genom indragna stopp. Punktligheten är som vanligt en hjärtefråga, och för fjärrtågen förbättrades den under andra kvartalet till 80 procent från 75 motsvarande period i fjol. För regionaltågen var den oförändrad på 89 procent.
Men juli innebar omfattande trafikstörningar, vilket avspeglas i kostnaderna för resegarantin.
– Nu när vi summerar upp restidsgarantin fram till slutet av juli så ligger vi på samma nivå som för hela året 2013.
Det är dock för tidigt att säga hur mycket stoppen har kostat SJ sammantaget.
Oroade
Enligt SJ berodde hälften av trafikstörningarna under andra kvartalet på infrastrukturen, som Trafikverket ansvarar för.
– Vi ser ännu ingen effekt av Trafikverkets ökade underhållsbudget. Därför är vi på SJ oroliga att det påverkar branschens image totalt sett, och att kunder kanske väljer andra transportsätt över tid, säger Fritzson.
SJ stod självt för 20 procent av störningarna.
– Vi har ökat investeringarna i våra fordon, och i början av nästa år är vi i fas med vårt underhåll. Vi har några områden kvar.