Foto: TT/SVT

”Småsparare betalade flera miljarder för mycket”

Uppdaterad
Publicerad

En miljon fondsparare i Swedbank har inte fått den aktiva förvaltning de betalat för. Det menar Aktiespararna som nu startat en juridisk process mot banken. Enligt intresseorganisationen har småspararna betalat flera miljarder för mycket för fonderna.

Bärande på en brun läderportfölj, full med klagomål, gick Aktiespararnas vd i går in på Swedbanks nya huvudkontor i Sundbyberg strax norr om Stockholm.

– Det är ett tiotal klagomål som vi lämnar in. Det är allt från småländska småföretagare till studenter i Uppsala och mormödrar som har sparat till sina barnbarn, berättar Aktiespararnas vd Carl Rosén.

En miljon svenska sparare

Omkring en miljon svenskar har pengar i Swedbankägda fondförvaltaren Roburs två fonder, Kapitalinvest och Allemansfonden. Det är fonder som ska skötas med omsorg av bankens experter så att spararna får de bästa aktierna, genom så kallad aktiv förvaltning. För denna förvaltning betalar kunderna ungefär 1,4 procent i avgift, att jämföra med endast omkring 0,4 procent för indexfonder, som bara följer värdet på börsen.

Men spararna har inte fått den aktiva förvaltning man betalat för, menar Aktiespararna, och hänvisar till en artikel i Svenska Dagbladet där Roburs chef medgav att man från förvaltarens håll inte hade gjort tillräckligt.

– Det ovanliga med Swedbank var ju att chefen för Swedbank Robur faktiskt erkände att man inte ens hade försökt att leverera den riktiga produkten. Det var därför vi började med Swedbank, säger Aktiespararnas vd Carl Rosén.

Inleder juridisk process

Och det man börjat med är alltså att lämnat in klagomål från fondsparare som känner sig lurade. I och med detta har Aktiespararna inlett en juridisk process mot banken.

–Man kan aldrig få rätt ifrån banken om man inte lämnar in ett klagomål. Det är naturligtvis omöjligt i det här läget att säga om spararna kommer att få några pengar tillbaka men vi ser det som självklart att man får den här frågan prövad. Sen får vi se hur bra det svenska rättssystemet är och hur skyddade konsumenterna är, men om vi inte gör de här åtgärderna nu så kommer vi aldrig att få svar, säger Rosén.

Han berättar att det är första gången som klagomål lämnas in på det här sättet i Sverige.

–Det beror ju naturligtvis på att det för många sparare ser ut som en endaste liten procent, men räknar man över åren så blir det mer och mer pengar för varje år. Det är till och med så att om man sparar i de här fonderna i 40 år så får du behålla hälften av pengarna och resten av pengarna går till banken.

– Hur mycket för mycket har de svenska småspararna betalat totalt?

– Lägger man i hop alla de falskt aktiva fonderna så är det faktiskt tiotals miljarder kronor det handlar om, säger Carl Rosén.

Liknande processer

I flera andra länder är liknande processer på gång. Det finns uppskattningar om att sparare i bland annat Storbritannien och USA skulle kunna vara berättigade till ersättningar i mångmiljardklassen.

Konsumentverket konstaterade i våras att Swedbank inte vilselett kunderna, men att banken måste vara tydligare kring vad som faktiskt menas med begreppet aktiv förvaltning.

– Är det inte kundens eget ansvar att ta reda på hur fonden man sätter in pengar i faktiskt förvaltas?

– Jo, det man ju säga. Men i det här fallet har kunderna fått uppfattningen att man har köpt en produkt som är aktivt förvaltad. I verkligheten har det inte hänt så mycket på det där förvaltningskontoret, man har helt enkelt inte gjort sitt jobb, säger Carl Rosén.

Han tycker att det viktiga nu är att spararna blir kompenserade.

– Och att det här uppmärksammas, så att bankerna inte har möjlighet att sälja fonder på det sätt man har gjort hittills.

”Vi har förvaltat aktivt”

Swedbank kommenterar i dag klagomålen mycket kortfattat.

– Vi har två typer av förvaltning. En aktiv där vi har en aktiv förvaltning och en passiv där vi bara passivt följer index, säger Pär Bäckman, informationschef på Swedbank Robur.

Han säger att Swedbank Robur alltid hävdat, och fortfarande hävdar, att förvaltaren varit aktiva i de fonder som man säger är aktiva.

–Det vi säger till kunderna är att vi ska förvalta pengarna efter bästa huvud för att förmera pengarna över tid till kunden, säger Pär Bäckman, informationschef på Swedbank Robur, och tillägger att man från bankens sida har gjort det man har lovat.

Men det tycker inte Aktiespararna.

–Det får stå för dem, säger Bäckman.

Vad är ert ansvar i den här frågan?

–Vårt ansvar är oförändrat. Det är att för de kunder som valt en aktiv förvaltning att vi ska försöka förmera deras pengar.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.